nieuws

29 jan 2015, 11:11

Storingen in honderden nieuwe parkeerautomaten in Groningen

Storingen in honderden nieuwe parkeerautomaten in Groningen

Het leek zo handig: nooit meer zoeken naar een muntje in je jaszak als je wilt parkeren in Groningen. Maar de nieuwe parkeerautomaten waar je kunt afrekenen met een pasje, haperen. In de ongeveer 230 parkeerautomaten die er tot nu toe zijn geplaatst, treden verschillende storingen op, waarvoor er nog geen adequate oplossing is.Dat meldt de gemeente Groningen.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De vervanging van de laatste zestig oude parkeerautomaten in de binnenstad heeft vertraging opgelopen. De nieuwe automaten kampen met technische storingen.

In de tweede helft van 2014 is de gemeente gestart met het vervangen van alle 292 parkeerautomaten in Stad. De oude muntgeld-apparaten maken plaats voor nieuwe automaten, waar mensen alleen met hun pinpas of creditcard kunnen betalen. De bedoeling was dat alle parkeerautomaten in 2014 zouden worden vervangen. Dit is niet gelukt vanwege technische storingen met de nieuwe apparaten.

 

Storingen

In de ongeveer 230 parkeerautomaten die er tot nu toe zijn geplaatst, treden verschillende storingen op, waarvoor er nog geen adequate oplossing is. Zo gaan er automaten uit, werkt de pinterminal niet goed of zijn er problemen met het gebruikersscherm, waardoor mensen de automaat niet kunnen  bedienen. Vervelend voor de gebruikers en voor de gemeente, weet wethouder Paul de Rook. Bij driekwart van de parkeerautomaten is de planning daarom aangepast. Ook heeft de gemeente de plaatsing van de laatste 60 automaten in de binnenstad, mede met het oog op de drukke decembermaand, uitgesteld tot na de jaarwisseling.

 

Vervolgstappen

“We hebben de leverancier opgedragen om de problemen voor 1 januari op te lossen, zodat in week 2 en week 3 de resterende automaten geplaatst konden worden”, vertelt wethouder De Rook. “Dat is nog niet gelukt. We hebben nu vervolgstappen genomen. Die bestaan onder meer uit strakke afspraken met de leverancier over de rest van de levering. Daarbij is er vooral aandacht voor beperking van de overlast die door de storingen ontstaat.”