nieuws

18 mrt 2015, 11:11

Groningen Airport Eelde wil marktaandeel noordelijke passagiers sterk vergroten

Groningen Airport Eelde wil marktaandeel noordelijke passagiers sterk vergroten

Groningen Airport Eelde wil het marktgebied in noord-Nederland aanzienlijk beter bedienen. Volgens de luchthaven zullen nog veel meer passagiers uit het Noorden voor Eelde kiezen in plaats van voor bijvoorbeeld Schiphol, wanneer er vanaf Eelde een veel betere aansluiting komt op internationale vliegvelden waar zij direct kunnen overstappen naar een eindbestemming elders in de gehele wereld.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Volgens Groningen Airport Eelde is uit diverse onderzoeken gebleken dat haar marktgebied, tegen alle verwachtingen in, sterk is onderbediend. Dagelijks stappen zo’n 6400 reizigers uit Noord-Nederland in een vliegtuig. Maar slechts vier procent van hen begint of eindigt die reis op Eelde. Dat betekent dat er dagelijks zo'n zesduizend passagiers vanuit Noord-Nederland voor andere luchthavens reizen.

 

 

Wat wil Groningen Airport Eelde zelf ?

Dat staat in een zogenaamd ‘Position Paper’, een document waarin staat hoe de luchthaven zich in de toekomst verder wil ontwikkelen. In de Groninger Internet Courant (GIC) plaatsten we onlangs opinies uit het Groningse bedrijfsleven over de toekomst van Groningen Airport Eelde, onder meer van Lambert Zwiers (VNONCW-MKB Noord), Harm Post (Groningen Seaports) en Marc Vletter (ondernemer). Maar wat wil Groningen Airport Eelde zelf het liefst? Hoe ziet zij haar kansen voor de toekomst? Dat staat te lezen in dit ‘Position Paper’. Hieronder enkele van de belangrijkste analyses voor- en plannen van Groningen Airport Eelde.

 

Groningen Airport Eelde (GAE) beschouwt zichzelf als een belangrijke voorziening voor het vestigingsklimaat van Noord-Nederland. In de toekomst wil GAE deze positie verder uitbouwen en bijdragen aan de versterking van de economische ontwikkeling van Noord-Nederland.

Route Ontwikkelings Fonds

Groningen Airport Eelde heeft daartoe het Strategisch plan “Werelden verbinden” ontwikkeld, met daarin haar inzet voor de discussie over de toekomst van de luchthaven. Om de gewenste groei tot stand te brengen wil de Luchthaven de komende jaren graag een “Route Ontwikkelings Fonds” realiseren, waarin de luchthaven, de regionale overheden en het bedrijfsleven samen bijdragen ten behoeve van:

•        het realiseren van een verbinding met één of meerdere grote Europese hub-luchthavens

•        de ontwikkeling van directe lijndiensten naar voor Noord-Nederland belangrijke (zakelijke) Europese bestemmingen en uitbreiding van routes door low-cost maatschappijen.

Aansluiting op Kopenhagen

Deze route-ontwikkelingsstrategie is gebaseerd op een analyse van marktgebieden en passagiersstromen. Aan de hand daarvan voert ‘Eelde’ gesprekken met carriers (luchtvaartmaatschappijen)  die deze verbindingen kunnen uitvoeren.

Kopenhagen

 ‘In 2014 behaalden we al succes door opnieuw een lijndienst naar Londen binnen te halen. Op dit moment voeren we vergevorderde onderhandelingen  met Danish Air Transport om de regio te verbinden met de hub Kopenhagen, in samenwerking met Scandinavian Airlines (SAS). Om deze onderhandelingen straks succesvol af te ronden, moet er op korte termijn voldoende geld beschikbaar zijn, zodat de verbinding in de tweede helft van 2015 in de lucht gaat.’

 

Kosten nieuwe routes

 

Er is volgens Groningen Airport Eelde veel geld nodig om nieuwe routes naar GAE te halen. “Luchtvaartmaatschappijen zijn vandaag de dag niet bereid om de aanzienlijke aanlooprisico’s van nieuwe routes volledig zelf te dragen. Zeker niet gezien de grote concurrentie van andere luchthavens in Europa die op zoek zijn naar meer vluchtaanbod. Om luchtvaartmaatschappijen aan zich te binden, doen zij voorstellen met daarin zeer gunstige financiële voorwaarden, zoals bijvoorbeeld het afdekken van aanloopverliezen en het bekostigen van prijzige marketingcampagnes. Om de komende jaren de beste routes voor Noord-Nederland binnen te kunnen halen, moeten wij de concurrentie aan kunnen gaan met andere Europese luchthavens en deze voorstellen kunnen “matchen”.

‘Andere regionale luchthavens wel gesteund’

Door het ontbreken van overheidssteun verkeert Eelde volgens haar momenteel in een achterstandspositie ten opzichte van de overige regionale luchthavens in Nederland, stelt de Luchthaven. Zowel Eindhoven Airport als Rotterdam The Hague Airport vallen onder de exploitatie van de Schiphol Group. De provincie Limburg investeert forse bedragen in Maastricht Aachen Airport  voor routeontwikkeling en ook de Limburgse gemeenten dragen daaraan bij in een fonds voor marketing. Ook in andere landen binnen Europa ondersteunen regio's en luchthavens openlijk luchtvaartmaatschappijen. De ‘gouden driehoek’: samenwerking tussen luchthaven, regio en luchtvaartmaatschappij is afwezig in Noord-Nederland. Daardoor missen GAE én de regio kansen, aldus de Luchthaven.

Samenwerking met UMCG

Het UMCG gaat de traumaheli, nu nog gestationeerd op het ziekenhuis, verplaatsen naar GAE. Samen met het UMCG ontwikkelt de Luchthaven momenteel plannen voor de bouw van een nieuw multifunctioneel onderkomen waar de luchthavenbrandweer, het regionale Mobiel Medisch Team (de traumaheli) en ambulancezorg van het UMCG samen gehuisvest worden.

 

 De samenwerking met het UMCG biedt, aldus het “Position Paper’ de unieke kans om gezamenlijke, duurzame diensten en faciliteiten op het gebied  van gezondheid en veiligheid te ontwikkelen. Door uitbreiding met nieuwe diensten op het gebied van geneeskundige bijstand en ondersteunende taken voor een groot gebied wordt het multifunctioneel centrum een “Health & Security Hub”. Financiering van de “Health & Sucurity Hub” is een zaak van de luchthaven, het UMCG en de overheden. De bouw moet in de loop van 2015 van start gaan.

(Foto: Ed Woortman,Pinterest)