Economie

VNO-NCW Noord: ‘Trots op Groningen Airport Eelde!’

‘We mogen ons hier in het Noorden gelukkig prijzen met de aanwezigheid van Groningen Airport Eelde. Zeker: haar positie is bescheiden, ook nu de baanverlenging is gerealiseerd. Maar de luchthaven zal zich zeker verder ontwikkelen, daarvoor is de trend naar internationalisering in de economie nu eenmaal veel te sterk. Wel is het verstandig om de marketing van onze luchthaven in het buitenland krachtiger ter hand te nemen. In elk geval wil ik wel graag kwijt dat ik hartstikke trots ben op Groningen Airport Eelde!’.


Leestijd: 3 minuten

Nu ook naar München en Brussel vanaf Eelde
Nu ook naar München en Brussel vanaf Eelde

Dat is in het kort de visie van directeur Lambert Zwiers van werkgeversorganisatie VNONCW-MKB Noord op de huidige positie van Groningen Airport Eelde.

Het is wat rustig de laatste tijd rondom de luchthaven. De baanverlenging die twee jaar geleden werd gerealiseerd lijkt op het eerste gezicht niet datgene te hebben gebracht wat de voorstanders er van verwachtten. Critici die dat hadden voorspeld lijken gelijk te hebben gekregen. Maar klopt dat inderdaad? De Groninger Internet Courant zocht Groningse ondernemers en bestuurders op en vroeg hen hoe zij nu aankijken tegen de positie van Groningen Airport Eelde. Vandaag als eerste Lambert Zwiers, directeur VNO NCW – MKB Noord.

‘De positie van Groningen Airport Eelde nu is inderdaad relatief bescheiden, nog steeds. Maar die kan in potentie heel erg groot worden. Dat mόet ook, want alles wordt internationaler, en daar moet je als regio bij betrokken blijven. Door het toepassen van internet is internationaal zaken doen nu al heel normaal geworden. En zo zal het straks ook heel normaal worden om persoonlijk internationaal zaken te gaan doen, maar dan hebben wij in het Noorden wel aansluiting nodig op internationale verbindingen’.

Maar, meneer Zwiers: de verwachtingen ten aanzien van de baanverlenging waren hoog, en lijken niet te zijn uitgekomen?

‘Nou: die verlengde baan ligt er nog maar net. En de timing was niet handig, want de crisis was net uitgebroken. Als de baan tien jaar eerder was aangelegd zou het heel anders zijn gelopen. Maar wij zijn er nog onverminderd van overtuigd dat die baanverlenging een hele goede investering was. Alleen zou het mooi zijn wanneer er betere aansluitingen komen op internationale vliegvelden, dat zijn zogenaamde “hubs”, waar we makkelijk kunnen overstappen’.

‘Daarom moeten we de grote “carriers” zien te verleiden om lijnverbindingen te onderhouden tussen Eelde en die “hubs”, en dan kunnen wij vanuit het Noorden na slechts een keer overstappen op alle bestemmingen in de hele wereld komen!’

‘Wel denk ik dat er meer marketing nodig is in het buitenland om toeristen onze kant op te krijgen. Daarvoor is een gerichte marketingstrategie nodig en een goede samenwerking van de marketing organisaties van Groningen, Friesland en Drenthe, en daar heb ik nu echt te weinig van gezien.’

Geld voor Hubs

Directeur Lambert Zwiers constateert ook dat nog steeds veel reizigers uit het Noorden niet vanaf Eelde naar hun bestemmingen vliegen, maar vanaf bijvoorbeeld Schiphol. ‘Dat komt ook door het gebrek aan aansluitingen op Hubs. Vanaf Schiphol komt men bijna altijd in een keer op de plaats van bestemming. Vanaf Eelde zou je door de HUB verbinding na een keer overstappen op de plaats van bestemming komen.’

‘Ik denk dat dat nu onze belangrijkste wens is voor de toekomst van Groningen Airport Eelde. Het kan zijn dat we daar geld voor moeten vrij maken, om die lijnverbindingen naar die hubs mogelijk te maken. Wat mij betreft zou dat een prima investering zijn. Want wij vinden het wel normaal dat er belastinggeld gaat naar bus- en treinverbindingen. Maar wat ons betreft is het dan ook een goede investering om geld te steken in het van de grond krijgen van een aansluiting op een hub. We moeten maar eens ophouden voortdurend te zeggen dat de luchthaven kostendekkend moet zijn. Als wij vanuit het Noorden toegang willen krijgen tot de hele wereld, dan zal daar eerst geld bij moeten. Wij denken als ondernemersorganisatie dat dat in dit geval een voor het Noorden verantwoorde investering zou zijn’, aldus Lambert Zwiers.