Economie

Stadsschouwburg/Oosterpoort: 85.000 kaarten in voorverkoop

Stadsschouwburg en  Oosterpoort beginnen het nieuwe seizoen voortvarend. In totaal 15.000 mensen hebben samen in de voorverkoop al ruim 85.000 kaarten verkocht. Dat is meer dan in de afgelopen vijf seizoenen.


Leestijd: 2 minuten

Studenten RUG winnen Impactprijs met onderzoek culturele behoefte jongeren
Studenten RUG winnen Impactprijs met onderzoek culturele behoefte jongeren

De Oosterpoort & de Stadsschouwburg maakt met rooskleurige voorverkoopcijfers een vliegende start van het nieuwe theater- en concertseizoen. Het aantal klanten dat in de voorverkoop kaarten koopt, is in de afgelopen negen seizoenen niet zo hoog geweest als nu. Van de 381 voorstellingen en concerten die begin mei in de voorverkoop gingen, zijn inmiddels al 24 titels uitverkocht.

Het gaat hierbij om te verwachten blockbusters als Jochem Myjer, Youp van ’t Hek, Sigur Ros en Kensington maar ook om relatief minder bekende namen zoals Matthew and the Atlas, Justin Nozuka en Stu Larsen. 'Een verrassende setting of locatie, een goede sfeer en aandacht voor beleving en de juiste artiest op de juiste plek blijken de sleutels te zijn tot succes.', zo meldt Stadsschouwburg/Oosterpoort. 
 
Voorverkoop trends

Bijna 15.000 klanten kochten dit jaar in de voorverkoop kaarten voor een voorstelling of concert in De Oosterpoort & de Stadsschouwburg. Het aantal mensen dat in de voorverkoop kaarten koopt – alsook het totale aantal klanten – stijgt al jaren en overtreft ook dit jaar weer alle voorgaande seizoenen. In totaal werden er in de voorverkoop ruim 85.000 kaarten verkocht. Dat is meer dan in de afgelopen vijf seizoenen.

Terwijl het aantal klanten stijgt, neemt het gemiddeld aantal kaarten per klant over de jaren heen juist af. Kochten klanten in seizoen 2009-2010 gemiddeld nog 7,5 kaart per persoon, in het afgelopen seizoen 2016-2017 daalde dat tot een gemiddelde van 4,7 per persoon. Een verklaring kan volgens de Schouwburg/Oosterpoort worden gevonden in de toename van het aantal popconcerten, waarbij naast vast publiek ook veel eenmalige kopers worden verwelkomd. 
 
Steeds meer 'bijboekingen'

Een andere ontwikkeling die vooral in het segment muziek wordt geconstateerd, is een toename van het aantal bijboekingen. Om in te kunnen springen op tourschema’s en platenreleases van bands en artiesten, worden veel concerten gedurende het jaar geboekt. Vrijwel iedere week worden er nieuwe concerten aangekondigd. Daarbij valt op dat naast de grote namen de concerten met een verrassende setting of locatie en aandacht voor sfeer en beleving populair zijn bij het publiek, aldus Schouwburg/Oosterpoort.