Economie

"Moeilijk doen over een miljoentje voor Groningen Airport Eelde? Dat is terecht!"

Onlangs hield journalist Matthijs van Houten een pleidooi in een blog op de GIC om wat ruimhartiger te zijn naar luchthaven Eelde met het geven van financiële steun door overheid en bedrijfsleven. Onderstaand een reactie van omwonende Philippe Boucher, die het  terecht vindt dat er ‘moeilijk wordt gedaan over een miljoentje’.


Leestijd: 3 minuten

Nu ook naar München en Brussel vanaf Eelde
Nu ook naar München en Brussel vanaf Eelde

“Business volgt infrastructuur” is de stelling van Matthijs van Houten, en hij voelt zich daarin gesteund door de wereld van ondernemers en bankdirecteuren. Hij gebruikt Eindhoven als een lichtend voorbeeld hoe overheden genereus geld vrijmaken om de luchthaven daar beter te ontsluiten.

Van Houten vergeet alleen dat daar het omgekeerde het geval is. Infrastructuur volgt daar business. De onstuimige groei van Eindhoven heeft te maken met de verruiming van landingsrechten door het rijk en de hoge bevolkingsdichtheid rond Eindhoven, ruim 20 mln, terwijl Eelde niet verder komt dan 3 mln. De groei naar 4 mln passagiers op Eindhoven zorgt voor logistieke problemen op de aanvoerroutes voor auto en openbaar vervoer. Die problemen gaat men nu aanpakken. De steun die Van Houten aan Eelde wil geven is niet voor aanvoerwegen maar voor de business van de luchthaven zelf.

Vele onderzoeken hebben aangetoond dat Eelde niet veel verder zal komen dan 300.000 passagiers. Met Ryanair en Vueling zat men in 2013 op een top van 180.000. Dit loopt inmiddels weer langzaam terug, door het staken van diverse bestemmingen zonder dat daar veel voor in de plaats komt. Vandaag wordt net weer bekend dat Transavia volgend winterseizoen stopt met de wintersportvluchten.

De miljoentjes waar de luchthaven om vraagt zijn bedoeld om de aanloopverliezen van een nieuwe verbinding te dekken en airlines over te halen het experiment met Eelde te wagen. Zodra de subsidie stopt is het de vraag of de verdiensten nog voldoende zijn voor de airline. Is dat niet het geval dat is men zo weer vertrokken.

Wizzair wil haar bestemming Gdansk volgend jaar voortzetten. Of Flybe de lijn op Londen ook gaat doorzetten is nog de vraag. Die lijn loopt wat slechter dan Gdansk en de huidige bezetting van 44% tot 50% is op den duur toch onvoldoende.

Het laatste plan van GAE is een dagelijkse verbinding met Kopenhagen met een klein toestel van ca. 50 stoelen. Men hoopt dat Kopenhagen als een hub (overstapluchthaven) zal gaan functioneren voor Eelde. Ook dat is zeer twijfelachtig. Van de tien meest gevraagde intercontinentale bestemmingen van noorderlingen is de helft niet op Kopenhagen te vinden en voor de andere helft is de aansluiting met wachttijden van 4 tot 7 uur zeer slecht.

De tien meest gevraagde Europese bestemmingen zijn wel allemaal op Kopenhagen te vinden. Wil men een overstaptijd die niet langer duurt dan twee uur dan is er maar één vlucht per bestemming geschikt. Alleen voor wie in Kopenhagen zelf wil zijn is de verbinding mogelijk geschikt. Maar de prijs is hoog en Schiphol biedt vaak goedkopere vluchten met low cost maatschappijen.

Voor reizigers die verder dan een half uur van Eelde wonen maakt het al bijna niet meer uit of ze via Eelde en Kopenhagen (1,5 uur reistijd)  hun internationale vlucht boeken of met de trein in 1,5 uur op Schiphol zijn om daar hun reis te beginnen. Dus de concurrentie met Schiphol zal Eelde nog meer voelen, want buiten een cirkel van 30 min rond Eelde maakt het al bijna niet meer uit welke luchthaven men kiest.

Men doet in het noorden terecht moeilijk over een miljoentje want het is hoogstwaarschijnlijk weggegooid geld."

Philippe Boucher