Economie

Komst 'Deense Hema' zorgt voor “viral”: 85.000 mensen bereikt. Maar waarom eigenlijk?

De Groningse binnenstad lijkt er een trekpleister van de bovenste plank bij te krijgen. Een bericht op de Groninger Ondernemers Courant (www.groc.nl) over de komst van een  ‘Deense Hema’ zorgde voor een heuse viral.


Leestijd: 2 minuten

Komst 'Deense Hema' zorgt voor “viral”: 85.000 mensen bereikt. Maar waarom eigenlijk?
Komst 'Deense Hema' zorgt voor “viral”: 85.000 mensen bereikt. Maar waarom eigenlijk?

Dat wil zeggen: dat bericht werd door velen gedeeld en geliked, en bereikte zo 85.000 mensen.

Welke ondernemer zou niet blij zijn met zoveel belangstelling voor zijn winkel, die nog niets eens is geopend? Maar waar komt die enorme belangstelling voor die Deense Hema vandaan? Waarom zijn veel lezers kennelijk zo blij met de komst van deze winkel – Flying Tiger – in het pand van Douwe Egberts aan de Vimarkt? En vooral: zijn dergelijke winkels de redding voor de binnenstad, en een belangrijk antwoord op de internetwinkels?

We kijken even naar wat onze lezers zoal schreven, in de hoop daar een verklaring te vinden voor de populariteit:

Sara Elyse Van Der Zwan: dit is dat winkeltje die ik bedoelde super l

Hester Hellinga:  die leuke winkel aan de oude gracht in Utrecht!

Tineke Buurke: Vorige week toevallig in Eindhoven Flying Tiger bezocht, de vergelijking met de HEMA is ver te zoeken….

Carmen Lebbink: Nu hoef ik niet meer bij elk bezoek aan jullie zo drastisch naar de tiger

Esmeralda Plomp: Nog een Hema!

Chow Kasper: another reason to go to Groningen

Jonathan Holslga: Dump de dumpwinkel Primark: het nieuwe goedkoop slaat de bodem uit onze economie

Kortom: een echte verklaring kunnen we ook in de lezersreacties niet vinden. Daarom weten wij nog steeds niet wat het grote succes van de Flying Tiger verklaart. Misschien u?

Groningen City Club

Voorzitter Eric Bos van de Groningen City Club is blij met de komst van de nieuwe winkelformule. Hij verklaart de enthousiaste reacties als volgt: ‘Volgens mij komt het enthousiasme door het overzichtelijke kleine concept. Vergelijken met de Hema lijkt me niet  reëel. Een vergelijking met Aktion is realistischer, daarnaast is de andere Deense keten Sostrene Grene in Groningen een vergelijkbare winkel. Beide winkels bewegen zich in het lage prijssegment en kopen ook partijen in, wat je ook terug ziet bij vergelijkbare Nederlandse ketens als Op= Op en Weg is Pech etc.” “In elk geval een aanwinst voor de binnenstad, en een mooi antwoord op alle digitale winkels. En ook beter dan weer een echte grote partijenwinkel!