Wie de zuidkant van het hoofdstation in Groningen passeert, ziet het meteen: hier verrijst in rap tempo een compleet nieuw stadsdeel. Waar vroeger alleen sporen en opstelterreinen lagen, wordt gewerkt aan een grootschalige metamorfose. Het project maakt deel uit van de Spoorzone Groningen, waarin gemeente, provincie, ProRail en NS samenwerken aan een toekomstbestendig station en een aantrekkelijk nieuw stadsgebied.
Op de foto is goed te zien hoe de bouwplaats wordt gedomineerd door hijskranen, betonnen funderingen en bouwketen. Hier komt het nieuwe busstation aan de zuidzijde, inclusief een busonderdoorgang onder de sporen. Deze verbinding moet straks zorgen voor een betere doorstroming en minder drukte aan de noordkant van het station.
Nieuwe stationsentree
Daarnaast wordt gewerkt aan de nieuwe zuidelijke stationsentree en het Zuidplein, dat straks de Parkweg en de Rivierenbuurt rechtstreeks verbindt met de stationshal. Voor fietsers komt er een brede tunnel onder de sporen, zodat zij snel en veilig naar het centrum of naar de zuidkant van de stad kunnen. Ook komt er een ruime fietsenstalling met duizenden plekken.
De ambitie is om van de zuidzijde niet alleen een functionele toegang tot het station te maken, maar ook een aantrekkelijke plek om te verblijven. Er wordt veel aandacht besteed aan groen, looproutes en ontmoetingsplekken. Uiteindelijk moet dit gebied uitgroeien tot het nieuwe Spoorkwartier, met ruimte voor wonen, werken en culturele voorzieningen.
Het vernieuwde hoofdstation zelf werd afgelopen zomer officieel geopend, na een ingrijpende verbouwing van ruim twee maanden. Toch zijn de werkzaamheden nog niet afgerond. De verwachting is dat de nieuwe voorzieningen aan de zuidzijde in de loop van 2026 volledig in gebruik worden genomen. Dan beschikt Groningen over een station dat beter aansluit bij de groei van stad en regio, én over een zuidzijde die een visitekaartje wordt voor de hele stad.

Onderschrift kaartje: Zo verandert de zuidzijde van het station: met nieuwe busstation, entree, Zuidplein en een snelle fietstunnel naar de binnenstad.