Nieuws

RUG aan kop bij verkiezing: “domste reclameleus”

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) doet het behoorlijk goed bij de verkiezing: domste reclameslogan van Nederland, en staat momenteel zelfs fraai aan kop. Hoewel de Universiteit van Amsterdam ook een vrije domme leuze heeft, althans volgens de deelnemers aan de verkiezing.


Leestijd: 1 minuut

RUG aan kop bij verkiezing: “domste reclameleus”
RUG aan kop bij verkiezing: “domste reclameleus”

De RUG gaat momenteel aan kop in de 'Domheidsranking 2016' voor universitaire reclameleuzen.

De landelijke verkiezing is georganiseerd Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten, een initiatief van wetenschappers om de ‘dure en domme reclameleuzen’ van onderwijsinstellingen aan de kaak te stellen. Dit kritische Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten stelt er de geldverslindende concurrentie tussen universiteiten mee aan de kaak.

Criteria voor de rangorde kunnen volgens het platform zijn: het opvallend ontbreken van iedere relatie met onderwijs en onderzoek of de algemenere onzinnigheid van de leus. ´Mogelijke transformatie in een spot- of geuzenvariant kan ook meegewogen worden´, staat op de website.

De RUG staat met 'Born leaders reach for infinity' (134 stemmen) bovenaan de lijst. De universiteit van Leiden staat met 'Excelleren in vrijheid' tweede met 49 punten. Derde staat de Universiteit van Amsterdam met 'We are you'.

Iedereen kan online meestemmen op de domste leus. Op 1 februari volgend jaar sluit de verkiezing.