Nieuws

Noorderzon trekt 150.000 bezoekers

Het Noorderzon Performing Arts Festival heeft bij de 25-jarige jubileumeditie zo’n 150.000 bezoekers getrokken. Dat zijn er meer dan in 2014, want toen kwamen er nog 135.000 mensen op het theater- en muziekfestival af. De organisatie is tevreden over het verloop van het festival. “Het werd een festivaleditie vol dynamiek; van een erepenning van de stad Groningen tot een nationale kunstrel over een beeld tot een veelbesproken programma”, zo zegt men op de eigen website.


Leestijd: 2 minuten

Noorderzon komt tóch met NoorderZomerProgramma
Noorderzon komt tóch met NoorderZomerProgramma

Het festival duurde elf dagen en vond plaats in het Noorderplantsoen en vele DownTown-locaties in de binnenstad van Groningen. Er werden gezamenlijk meer dan 50.000 kaartjes verkocht. Zoals altijd waren vele zalen en tenten goed gevuld (bezettingsgraad gemiddeld rond 85%), ook op de regenachtige doordeweekse avonden. Gelukkig was het heerlijk zomers en zelfs zwoel tijdens de twee weekenden.

Noorderzon 2015 begon prachtig met de duistere openingsvoorstelling Phobia van Club Guy & Roni, En-Knap en Slagwerk Den Haag. Meteen daarna opende burgemeester Peter den Oudsten officieel het festival met het uitreiken van de Erepenning van de stad Groningen aan Noorderzon.

Hoogtepunten in het internationale programma waren onder andere producties over de positie van vrouwen in Iran (Amir Reza Koohestani), over de toekomstlozen in Chili (Pablo Larraín), over angst en xenofobie (Club Guy & Roni), over een nieuwe toekomst in een jonge democratie (Teatro la Re-sentida). Ook genoot het publiek van het duizelingwekkende cinema-project An Elegy to the Medium of Film van Lundahl & Seitl, de ontroerende Uitverkorenen van De Utvalgte, de terugkeer naar Groningen van de geniale choreograaf Antony Hamilton en de briljante jonge regisseur Christiane Jatahy en het ontwapenende acteren van vijf 11-jarige actrices in het ontroerende Employee of the Year van 600 HIGHWAYMEN.

Ook dit jaar werd Noorderzon weer bezocht door veel (internationale) professionele bezoekers. Programmeurs die van overal ter wereld naar Groningen komen om die uitzonderlijke samenstelling van voorstellingen te bekijken. Noorderzon was voor de derde keer het toneel voor de Directors Circle International; de conferentie van Amerikaanse theaterprogrammeurs en vertegenwoordigers van beeldbepalende festivals op alle continenten.

Op de tweede dag van het festival ontstond een kunstrel rond een kunstwerk in de openbare ruimte. Een kunstwerk dat Noorderzon vanwege een incident tijdelijk moest sluiten in verband met veiligheid, de oplossing voor heropening zou de volgende ochtend gezamenlijk met curator SIGN gezocht worden, maar vanwege een voorbarig krantenartikel was dit niet mogelijk. Een praktische actie passend bij de zorg voor het welzijn van medewerkers en bezoekers van een groot publieksfestival werd ineens onderdeel van een principiële, symbolische discussie waarin er geen ruimte was voor niet-sexy praktische argumenten.