Nieuws

Groningen steeds groter als winkelstad

Groningen groeit als winkelstad. Steeds meer consumenten weten de weg naar de stad te vinden. Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging Detailhandel Nederland in een artikel van het Dagblad van het Noorden.


Leestijd: 1 minuut

Bijeenkomst op Promotiedagen: ‘Waar liggen de beste kansen voor fysieke winkelgebieden in het Noorden?’
Bijeenkomst op Promotiedagen: ‘Waar liggen de beste kansen voor fysieke winkelgebieden in het Noorden?’

Wekelijks komen zo’n 462.000 consumenten naar de binnenstad. Bijna 75 procent daarvan komt uit de stad zelf. Tien procent komt uit de regio en de resterende 16 procent komt van buiten de drie noordelijke provincies. Zij winkelden bij zo’n 576 winkels binnen de Diepenring. Ondanks de stijgende bezoekerscijfers, nam het aantal winkels sinds 2006 wel af met zo’n 150.

De groei in de stad staat in contrast met de krimp in de buitengebieden. Detailhandel Nederland schrijft de stijgende bezoekersaantallen toe aan de inrichting, het aanbod en de sfeer in de stad. De consumenten worden gelokt met een mix van historische gebouwen, cultuur en horeca.

Groningen is in het Noorden de enige stad die groeicijfers laat zien. In de andere provinciehoofdsteden Leeuwarden en Assen is sprake van een teruggang of stabiliteit. Detailhandel Nederland verwacht dat er landelijk maar z’n tien tot twintig grote winkelcentra overblijven. Groningen wordt daar dan één van.