Nieuws

‘Groningen bijna 400.000 keer genoemd in media’

De stad Groningen is afgelopen drie maanden in totaal 388.496 keer genoemd in berichten in Nederlandse media. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Clipit media. Amsterdam werd het meeste genoemd, maar omgerekend naar het aantal inwoners scoort Groningen het beste.


Leestijd: 1 minuut

Imagoprobleem: potentiele toerist minder enthousiast dan echte toerist
Imagoprobleem: potentiele toerist minder enthousiast dan echte toerist

Clipit onderzocht hoe vaak Nederlandse steden genoemd worden in online & social media, print media, radio en televisie en internationale online media.

Amsterdam wist als enige stad de grens van één miljoen berichten te doorbreken. In totaal verschenen er 1,4 miljoen berichten over de hoofdstad in drie maanden tijd. Net als vorig jaar volgt Rotterdam op de tweede plaats (820.231 berichten) en staat Utrecht derde (553.579 berichten). Groningen volgt daarna, met 388.496 berichten. Verrekend naar aantal inwoners is Groningen de stad met de meeste berichten, voor Amsterdam en Utrecht, aldus Clipit Media.

Ook met de PR-waarde van Groningen zit het wel goed, zo blijkt uit de berekeningen van Clipit. Amsterdam heeft traditioneel de hoogste PR-waarde: in de afgelopen maanden juni, juli en augustus ging het om 169 miljoen euro. Kijkend naar de PR-waarde per inwoner dan weet Utrecht de meeste aandacht te genereren. Groningen staat dan op de derde plek.