Nieuws

Inspiratiefestival Let's Gro van start

De toekomst van de stad Groningen verpakt in een festival. Dat is Let’s Gro. Drie dagen lang, van 19 tot en met 21 november, buigen Groningers zich over de vraag hoe de stad er over enkele decennia uit moet zien.


Leestijd: 1 minuut

Let'sGro op zoek naar ideeën voor toekomstig Groningen
Let'sGro op zoek naar ideeën voor toekomstig Groningen

Eén ding is zeker: de stad van nu is niet hetzelfde als de stad van straks. Maar hoe futureproef is Groningen? Dat is de vraag die centraal staat op het driedaagse festival.

Tijdens het festival werken Groningers samen aan de toekomst van Groningen. Met workshops en lab’s, maar er zijn ook lezingen, discussies, presentaties en filmvertoningen. En dat verspreid over meer dan dertig locaties in de stad.

De editie van dit jaar gaat over onderwerpen als stadsontwikkeling, nieuwe economie, sociale innovatie en cultuur en talent.

Workshops

Op het programma staat bijvoorbeeld een workshop over de toekomst van de warenmarkt op de Grote Markt. Sinds jaar en dag wordt het plein omgetoverd tot warenmarkt. Maar hoe gaat dat in de toekomst? Dat is de centrale vraag tijdens de workshop ‘design thinking’. 

Dezelfde vraag rijst als het gaat om winkels in de binnenstad. Hoe zien die er straks uit en wat zijn de mogelijkheden? Ook rondom dit onderwerp wordt een workshop georganiseerd.

Groene gevels

En wat te doen met lelijke gebouwen in de stad? Er bestaat een lijst met lelijkste gebouwen in Groningen, waaronder de V&D en ABN-AMRO middenin het centrum.

In tal van andere wereldsteden hebben ze al een oplossing voor deze lelijke gevels: bedek ze met flora. In een presentatie wordt ingegaan op de vraag wat deze zogenoemde ‘green-wall systemen’ voor Groningen zouden kunnen betekenen.

Sprekers

De Spiegeltent op de Vismarkt is het podium voor sprekers. Onder meer de internationaal toonaangevende architect Francine Houben, de Canadezen Gil Peñalosa en Brent Toderian en changeprofessor Eddy Obeng geven er acte de présence.

Schommels

Op de Grote Markt is het kunstwerk Wannaplay? opgebouwd. Dat bestaat uit zestien reuzenschommels met luidsprekers. Uit die speakers komt geluid dat verandert door het aantal schommelaars en het ritme waarin wordt geschommeld.