Economie

Twee Groninger reclamebureaus in race voor landelijke reclameprijs

De Groninger reclamebureaus Initio DBK en Open communicatiebureau zijn beiden genomineerd voor de SAN Accent, een prestigieuze landelijke reclameprijs. De prijs is ingesteld door een vakjury van adverteerders en zij beoordeelt de campagnes naar categorie. Beide campagnes dingen mee in de categorie Non-profit/Overheid. Initio doet mee met de campagne ‘December parkeermaand’ voor de Gemeente Groningen en Open is genomineerd met de inzending ‘Drenthe doet wat met je’ voor Marketing Drenthe.


Leestijd: 1 minuut

Opmerkelijk is dat voor deze categorie naast de twee Groninger bureaus louter bureaus uit Amsterdam genomineerd zijn door de vakjury. In april moeten de bureaus samen met hun opdrachtgevers hun inzending nader toelichten en motiveren voor de vakjury. Op 27 mei vindt de uitreiking van de SAN Accent plaats in Amsterdam.

In de parkeercampagne van Initio wordt de nieuwe garage aan het Boterdiep gepromoot en zijn beelden te zien van het paard van Sinterklaas en de arrenslee van de Kerstman op een parkeerplek in de nieuwe garage. In de Drenthe-campagne worden ondernemers, politici en kunstenaars uit Drenthe als zogenaamde Drenthepreneurs voor het voetlicht en vertellen ze zittend of staand op een rode kei waarom de plek waarop ze gefotografeerd zijn, zo bijzonder voor hun is.

Beide bureaus vielen al eerder in de prijzen met campagnes. Twee jaar geleden wonnen Initio en Open samen met Thabasco en iWink een Effie voor de campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’. Vorig jaar werd de Drentse imagocampagne van Open uitgeroepen door de NIMA tot ‘Beste campagne van Noord-Nederland’.