Economie

Politie Groningen boekt succes met Student@lert

Regiopolitie Groningen boekt successen met Student@lert. In april startte de politie deze e-mailservice voor studenten met daarin adviezen en (opsporings)vragen. Met behulp van dit middel en de ruim 2400 abonnees heeft de politie twee zaken op kunnen lossen. Regiopolitie Groningen boekt successen met Student@lert. In april startte de politie deze e-mailservice voor studenten met daarin adviezen en (opsporings)vragen. Met behulp van dit middel en de ruim 2400 abonnees heeft de politie twee zaken op kunnen lossen.


Leestijd: 1 minuut

In een e-mail aan studerende inwoners van Groningen plaatste de politie onlangs foto’s van een man die bij een studentenvereniging kleding wegnam uit de garderobe. De politie riep abonnees, die de man meenden te herkennen, op zich te melden. Via Meld Misdaad Anoniem kreeg de politie een naam door. Onderzoek toonde aan dat deze man inderdaad de dader van de gaderobediefstal was.

In een andere oproep via Student@lert vroeg de politie haar studerende abonnees camerabeelden op het politie-youtubekanaal te bekijken. Daarop was een jongeman te zien die een beschermhoes van een dure parasol meenam. Zijn kameraad nam een afgesloten tandem mee. Ook deze oproep leverde resultaat op. Na een week was het filmpje ruim 90.000 keer bekeken en namen websites als geenstijl.nl het nieuws over. Uiteindelijk kreeg de politie via het telefoonnummer 0800-7000 van Meld Misdaad Anoniem wederom een naam door. Een gesprek met deze jongeman leverde ook de naam van de andere verdachte op. De politie maakt tegen de verdachten van beide zaken proces-verbaal op.

Oog- en oorfunctie
Ruim 2400 studerende inwoners van Groningen meldden zich tot nu toe aan als abonnee. Dat aantal groeit gestaag. Met de studenten-abonnees heeft de politie in Groningen er een geweldige oog- en oorfunctie bij. Dankzij de geabonneerde Groningse studenten heeft de politie twee zaken kunnen oplossen.

Werven abonnees
De initiatiefnemers van Student@lert, studentencontactfunctionarissen Matthijs Beukema en Nico Huismans, staan in augustus op de KEI-week. Daar promoten zij hun e-mailservice onder studenten en aankomende studenten. Geïnteresseerden die tijdens de KEI-markt een bezoek brengen aan de kraam van de studentagenten kunnen behalve informatie over de e-mailservice ook rekenen op een leuke gadget.