Bereikbaarheid & Verkeer

Station Groningen Europapark uitgebreid met vierde spoor en zijperron

Station Groningen Europapark krijgt een extra zijperron aan de Helperzoom. Dit is nodig omdat er een vierde spoor komt tussen het hoofdstation en Europapark. Hierdoor kunnen er meer treinen gaan rijden. (Foto: Impressie van het station Groningen Europapark met een extra perron en spoor, gezien vanaf de Helperzoom.)


Leestijd: 1 minuut

Groningen Europapark snelst groeiende station van Nederland
Groningen Europapark snelst groeiende station van Nederland

Bij de aanleg van het extra perron horen ook een perronoverkapping en een lift die de toegankelijkheid moet verzekeren. Reizigers kunnen naast de bestaande trap naar de tunnelingang straks ook een nieuw toegangspad naar het zijperron nemen. Het perron komt achter het onlangs aangeplante bosplantsoen aan de Helperzoom en krijgt een begroeid geluidsscherm. De uitbreiding is samen met omwonenden ontworpen.

Bestemmingsplan

B&W willen het bestaande bestemmingsplan voor het station wijzigen vanwege de uitbreidingen. Omwonenden en belanghebbenden kunnen vanaf 5 februari tot en met 18 maart reageren. Volgens de planning start de bouw in 2016.

Faunapassage

Door de aanleg van het zijperron verdwijnt de huidige faunapassage bij station Groningen Europapark. Ecologen van de gemeente en ProRail stellen daarom aanvullende maatregelen voor. Door aanleg van groenvakken en nieuwe paden kunnen dieren ook in de toekomst beschut het station passeren. Verder komen er nieuwe faunapassages voor kleine zoogdieren onder de Helperzoom en Haydnlaan. De gemeente kijkt verder naar de bomen en verlichting in het gebied. En er is al een zogeheten plas-dras-oever aangelegd langs de oostkant van het balkgat.

Kijk voor meer informatie op de website van Groningen Spoorzone.

Station Groningen Europapark in de huidige situatie vanaf de Helperzoom
Station Groningen Europapark in de huidige situatie vanaf de Helperzoom