Nieuws

Winkel open, deur dicht: GCC verspreidt 450 bordjes onder ondernemers

De Groningen City Club verspreidt woensdag onder ondernemers in de binnenstad 450 bordjes met daarop de tekst ‘Natuurlijk zijn wij OPEN, de deur is alleen dicht om energie te besparen’. De winkeliers kunnen de bordjes op hun deur hangen. Door de deuren dicht te doen terwijl de winkel gewoon open is, valt er veel energie te besparen, zo is de gedachte achter de bordjes.


Leestijd: 1 minuut

Groningse ‘deuren dicht-actie’ nu landelijk uitgerold
Groningse ‘deuren dicht-actie’ nu landelijk uitgerold

De eerste deelnemers aan de zogenoemde ’Deuren Dicht’-actie zijn drie winkeliers in de Oosterstraat: Kokotoko, Mary Jane en Oddity. En in de Herestraat plaatst Expresso Fashion als eerste het bordje op de deur. Deze winkels zijn naast dat ze nu hun deuren dicht hebben, al op een andere wijze actief met duurzaamheid.

Volgens Eric Bos, voorzitter van de GCC, kunnen de energiekosten flink dalen als je de winkeldeur dichthoudt. Hij verwijst naar onderzoek van het Belgische onderzoeksbureau Haystack International. “Een automatische schuifdeur met luchtgordijn bijvoorbeeld bespaart bijna 40% gasverbruik ten opzichte van een deur die open staat”, zegt hij. Bovendien heeft een dichte winkel- en horecadeur geen invloed op het aantal klanten en op de omzet, wijst een proef in Amsterdam en Tilburg uit. Klanten reageren er juist positief op.

Groningen Werkt Slim is het duurzaamheidsplatform van de vier Groninger bedrijvenverenigingen, de gemeente en provincie Groningen.