Nieuws

Regio teleurgesteld over besluit provincie: ‘Aanpak Ring Zuid mag niet ten koste van de regio gaan’

Er is in de regio veel teleurstelling over het besluit van gedeputeerde Fleur Gräper om iets meer dan 59 miljoen euro voor de verdubbeling van de N33 richting Appingedam te gebruiken om de tekorten bij de aanpak van de zuidelijke ringweg in Groningen te dichten. De gemeentes Het Hogeland, Midden-Groningen en Eemsdelta en de Samenwerkende Bedrijven Eemsmond (SBE) willen dat de N33 alsnog zonder vertraging wordt aangepakt.


Leestijd: 2 minuten

Regio teleurgesteld over besluit provincie: ‘Aanpak Ring Zuid mag niet ten koste van de regio gaan’
Regio teleurgesteld over besluit provincie: ‘Aanpak Ring Zuid mag niet ten koste van de regio gaan’

Niet ten koste van de regio
De verschillende partijen laten weten teleurgesteld te zijn over het besluit van de gedeputeerde over het verschuiven van geldstromen. Volgens wethouder Eltjo Dijkhuis van Het Hogeland gaat het om een vervelende verrassing. “Hoewel het in de lucht hing”, zegt hij. “Wij betwisten de noodzaak van continuïteit in het project ringweg niet. Maar dat dat ten koste moet gaan van projecten in de regio, waaronder verdubbeling van de N33, is moeilijk te verteren.”

Verdubbeling gaat wel door
Wethouder Hans Ronde van Eemsdelta vindt de N33 van levensbelang voor de bereikbaarheid van de regio. “En daarmee de economische ontwikkeling van de industrie, de havens, bedrijven en werkgelegenheid.” De werkgevers in de Eemshaven en de haven van Delfzijl, verenigd in de Samenwerkende Bedrijven Eemsdelta (SBE), zijn er van overtuigd dat de verdubbeling uiteindelijk wel doorgaat. “Samen met Groningen Seaports en de gemeenten Eemsdelta, Het Hogeland en Midden Groningen roept SBE de provincie op daarvoor nu al op zoek te gaan naar middelen”, aldus voorzitter Frans Musters. 

Groot regionaal belang
De gemeente Het Hogeland roept ook op om een oplossing te vinden voor de Wunderline, de snelle treinverbinding naar Duitsland. Ook uit dat projectbudget werd bijna 19 miljoen euro gehaald voor de Ring Zuid. “De projecten zijn van groot regionaal belang”, zegt wethouder Dijkhuis. “Als de provincie Groningen dat écht erkent en geloofwaardig wil blijven dan pakt ze nu door en gaat als de wiedeweerga aan de slag om alternatieve financiering te vinden. Daarover willen de betrokken partijen snel overleg met gedeputeerde Fleur Gräper. We hebben er het volste vertrouwen we dat we er in alle redelijkheid uit kunnen komen”, besluit Dijkhuis.   

Draagvlak is alleen maar groter geworden
SBE benadrukt verder dat in het verdubbelen van de N33 in 2016 door de provincie is toegezegd. “De toezegging was resoluut”, zegt voorzitter Frans Musters. “Sterker nog, het draagvlak is ondertussen alleen maar groter geworden. Want de N33 zorgt niet alleen voor ontsluiting van de havens en bedrijvigheid maar ook van de aanliggende gemeenten. Daarbij is de N33 ook nog eens één van de weinige infrastructurele projecten die, ondanks de stikstof impasse, zonder problemen aangelegd kan worden.”