Economie

Werkplaats Online Ondernemen groot succes en krijgt vervolg

Het Groningse initiatief ‘Werkplaats Online Ondernemen’, dat vorig jaar van start ging, is een groot succes. Ruim 220 mkb-ondernemers werden afgelopen jaar door studenten geholpen op het gebied van online marketing en sales. De studenten gingen in het kader van hun opleiding met vraagstukken van de ondernemers aan de slag, en ook konden de ondernemers meedoen aan door de werkplaats georganiseerde kennissessies en workshops. Het succes leidt tot een vervolg: voor komend jaar is er plek voor 150 ondernemers.


Leestijd: 2 minuten

Werkplaats Online Ondernemen groot succes en krijgt vervolg
Werkplaats Online Ondernemen groot succes en krijgt vervolg

Deelnemers aan de Werkplaats Online Ondernemen zijn enthousiast over de aanpak en de resultaten die ze met behulp van WOO bereiken. Vooral de samenwerking met studenten wordt erg gewaardeerd, zo blijkt uit een evaluatie.

“We zijn heel positief over het traject en op een prettige manier verrast door kwaliteit van de aanpak. We kunnen echt wat met de aanbevelingen die de studenten hebben gedaan. Ook de organisatie eromheen was heel goed geregeld”, aldus Elisa Gielen van TinyEYE.

Ook Jan Douma van Steenbok Sport is enthousiast. “We zijn heel tevreden met de inbreng van de student. Ik zit al 15 jaar in het vak en merkte dat zijn vernieuwende blik heel verfrissend was”, zegt hij, verwijzend naar de 3e-jaars student Marketing Management Amr. Amr deed marktonderzoek, verbeterende de vindbaarheid (SEO) van de nieuw geïntroduceerde website en ontwikkelde een Tiktok filmpje.

Online ondernemen in Corona-tijd

De Corona-crisis maakt(e) voor veel ondernemers de noodzaak van online ondernemen, marketing en communicatie nog duidelijker. WOO-Groningen speelde daarop in door een helpdesk, spreekuren en workshops te organiseren over direct toepasbare onderwerpen als de kansen van online ondernemen in de anderhalve-meter economie, verbeteren van online vindbaarheid en zichtbaarheid, het creëren van content voor social media, succesvol inrichten van Google Analytics en inzicht krijgen in de resultaten.

Kennispartners

Bij WOO Groningen zijn verschillende (online) marketingbedrijven als kennispartner betrokken. Het gaat om bedrijven die hun kennis, ervaring en tools graag delen met mkb-ondernemers en studenten.

Ruimte voor meer bedrijven

Daarnaast vergrootte WOO het afgelopen jaar het netwerk van opleidingen en (praktijk)vakken waar vragen van ondernemers door studenten kunnen worden opgepakt. Daardoor kan WOO Groningen het komende studiejaar zo’n 150 vragen van mkb-ondernemers uit de regio aan studentopdrachten verbinden. Ondernemers die daarvoor belangstelling hebben, zijn van harte welkom via www.woogroningen.nl of 050 – 595 6800.

Over WOO Groningen

De Werkplaats Online Ondernemen Groningen is een initiatief van de Hanzehogeschool Groningen, het Noorderpoort en de Rijksuniversiteit Groningen in het kader van de Versnellingsagenda Digitalisering MKB van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). De werkplaats wordt behalve door het Ministerie van EZK, gefinancierd door de provincie en gemeente Groningen en door Rabobank Stad & Midden Groningen.

WOO Groningen werkt nauw samen met andere (innovatie)werkplaatsen – Digital Society Hub (DSH), Groninger Digital Business Centre (RUG/GDBC) en Kasteel.Gro/Werkplaats voor Digitaal Vakmanschap.