Nieuws

“Zuiderzeelijn-miljarden gouden kans voor extra tramlijn in Groningen”

Dat de Zuiderzeelijn niet door is gegaan mag dan een spijtige zaak zijn, het levert Groningen wel ongelooflijk veel geld op. En daarmee ook een enorme kans om niet alleen ėėn, maar zelfs twee tramlijnen aan te leggen. En daarmee kan het tramverkeer zich tot een volwaardig vervoermiddel ontwikkelen. Dat althans vindt de fractievoorzitter van het CDA in de Groningse gemeenteraad, Jan Seton. Hij stelt in zijn weblog in de Digitale Stad Groningen (www.dsg.nl):


Leestijd: 2 minuten


“Eindelijk weer eens opgetogen gezichten in Noord-Nederland. Nu de tranen van het verdriet om het missen van de Zuiderzeelijn (ZZL) zijn gedroogd en de brok uit de keel is weggeslikt, is er ruimte om blij te zijn over de 2,2 mlrd die aan en naar ons toekomt voor grotere, vooral infrastructurele projecten. Wat betekent dit voor de regiotram?
Meer ruimte voor de auto (zuidelijke ringweg), meer ruimte voor de bus (busbanen), meer ruimte voor de trein (straks ook naar Heerenveen en Stadskanaal) en meer ruimte voor de tram (2e tramlijn stad Groningen) is de oogst van jaren touwtrekken met het Rijk.
Deels natuurlijk eigen geld, en deels compensatie van het verlies van de zo gewenste ZZL, daarom ook geen euforie. Maar het blijft een forse investering in de bereikbaarheid van het Noorden, en vooral ook van de Stad.
Een ringweg zonder stoplichten, extra busbanen en financiering van de tweede tramlijn klinkt mij als stadse politicus als muziek in de orde. Liever nog vandaag dan morgen beginnen met de Zuidelijke ringweg, want deze is intussen een sta-in-de-weg van formaat in de bereikbaarheid van de Stad.
Maar ook voor het regiotramprogramma is dit goed nieuws. Zoals gedeputeerde Henk Bleker (CDA) al liet opschrijven in de krant maakt een tweede lijn de exploitatie van de regiotram een stuk gemakkelijker. Beide lijnen direct aansluiten op het opgewaardeerde regionale spoorwegnet en je kunt ook vanuit Stadskanaal of Leek met de Regiotram naar en ín de stad komen.
En als het geld voor een tweede lijn er dan toch is, moeten we ook maar bepalen welke lijn dit wordt en wanneer die er komt. Mijn inzet: de tweede tramlijn gaat volgens plan naar Meerstad, met de aftakking naar het Europapark en komt tegelijk met de eerste lijn HS-Zernike.
Zou dit kunnen, of heb ik nu teveel Eurotekens in m’n ogen? “