Sinds in 2015 de Friesenbrücke werd aangevaren door een vrachtschip, is er geen treinverkeer meer mogelijk tussen Groningen en Duitsland: treinen rijden niet verder dan Bad Nieuweschans, het laatste station voor de Duitse grens. Passagiers die toch verder willen, naar bijvoorbeeld Leer, zijn daarvoor aangewezen op de bus. De Wunderline, tussen Groningen en Bremen, maakt daaraan een einde.
De treinverbinding zou eind dit jaar klaar zijn, maar vorige maand bleek dat dit niet haalbaar is. De grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Nederland en Duitsland zal naar verwachting pas eind april 2026 gereed zijn. Hierdoor zal de trein pas in de zomer van 2026 kunnen gaan rijden.
De vertraging is het gevolg van problemen aan Duitse zijde, waaronder een complexe bodemgesteldheid, de krapte aan gekwalificeerd technisch personeel en de hoge druk op de bouwcapaciteit.
‘Moeizame’ communicatie
De provincie Groningen maakt zich niet alleen zorgen over de vertraging maar ook de communicatie tussen Nederlandse en Duitse partijen. De samenwerking tussen de betrokken partijen verloopt in algemene zin ‘redelijk’, zo schrijft de provincie, maar soms op specifieke, kritische delen ook ‘moeizaam’. “Hierdoor ontstaat onzekerheid over het behalen van de planning richting de zomer van 2026.”
Er is aan Duitse zijde een ‘beperkt gevoel van urgentie’, schrijft de provincie. En dat versterkt de zorg dat de herziene planning richting zomer van volgend jaar onder druk staat.
Financiële consequenties
Dat heeft volgens de provincie Groningen de nodige financiële consequenties. Vertraging zou namelijk betekenen dat Brussel gaat beknibbelen op een Europese subsidie voor het project, omdat oplevering plaatsvindt na de geldende afrondingstermijn. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om enkele miljoenen euro’s. Ook de periode van treinvervangend busvervoer wordt uitgebreid, met als gevolg hogere kosten voor exploitatie. Ook loopt de provincie reizigersinkomsten mis.
De provinciale bestuurders willen in gesprek met hun Duitse collega’s om de samenwerking te verbeteren en de vertraging niet verder op te laten lopen dan tot nu toe al het geval is.




