“De Westerhaven is net buiten de Diepenring, maar het hoort wel nog bij de binnenstad”, vertelt Erwin Kloen, projectmanager stadsontwikkeling bij de gemeente Groningen. Veel stadjers maken regelmatig een uitstapje naar de vele winkels, maar de uitstraling kan nog wat verbeteren. “De Westerhaven functioneert goed, maar het is een echt versteend gebied.” Daarom krijgt het gebied een facelift.
Groen, zitgelegenheid en speeltuin
De eerste stap is al zichtbaar: een boom met zitgelegenheid. In de toekomst moeten de straten veel meer van dit soort door groen omgeven zitjes krijgen. Naast dat dit de verblijfskwaliteit van de straten moet verbeteren, ontmoedigt het fietsers en auto’s om door de Westerhaven te scheuren. “Het moet een prettigere omgeving worden voor voetgangers”, legt Kloen uit.
Ook komt er een inclusieve speeltuin, waar kinderen met of zonder handicap samen kunnen spelen. “In de binnenstad zijn weinig plekken waar kinderen kunnen spelen”, vertelt Kloen. Omdat er bij de Westerhaven ook een parkeergarage is, komen veel gezinnen die een dagje Groningen bezoeken langs dit gebied. “Dan kunnen kinderen dus voordat ze de stad in gaan eerst daar even spelen.”
Geen herinrichting
Kloen noemt de verbeteringen bewust geen herinrichting. “De straat gaat niet van gevel tot gevel open”, zegt hij. “De ingrijpende werkzaamheden doen we bij de entrees, maar de straat blijft gewoon toegankelijk.” Volgens hem waren bezoekers van de inloopavond overwegend positief: “We kregen alleen maar constructieve reacties.”
De werkzaamheden starten naar verwachting eind dit jaar, en ze zullen ongeveer 3 maanden duren.
Fietsenstalling boven McDonald’s
Een belangrijke stap om de openbare ruimte bij de Westerhaven te verbeteren is het aanpakken van de vele fietsen. Aanvankelijk hield de gemeente rekening met fietsvakken op straat, maar een onverwachte kans bood een betere oplossing. Het oude stripmuseum boven de McDonald’s kwam beschikbaar.
“Toen zijn we daarop gesprongen”, vertelt Robert Oldengarm, projectleider bij de gemeente Groningen. Als alles volgens plan verloopt is de Westerhaven volgend jaar een fietsenstalling voor 1400 fietsen rijker. Dat betekent dat de geparkeerde fietsen grotendeels uit het straatbeeld verdwijnen. Ook is hierdoor meer ruimte voor het groen, de zitgelegenheid en de speelplek.
“Dit is een uiterst geschikte plek voor een fietsenstalling”, zegt Oldengarm. “De Westerhaven is echt de entree van de stad vanaf de westzijde.” Met duizenden nieuwe woningen op komst aan deze kant van de stad, verwacht de gemeente een toenemende druk op de fietsroute langs de Westerhaven. “Ik verwacht dan ook dat de fietsenstalling veel gebruikt zal worden.”
Op dit moment is de gemeente bezig met het eerste ontwerp. “De fietsenstalling is op 4,5 meter hoogte. De vraag is hoe je daar komt.” Volgens Oldengarm zal er een soort fietsenloopband zoals bij de fietsenstalling op de Nieuwe Markt komen. Voor de zomervakantie zal duidelijk worden waar de ingang zal komen.
Tot de fietsenstalling opent in 2026 zal de Westerhaven tijdelijke fietsenstallingen krijgen.