nieuws

12 feb 2009, 08:08

'Voetbalplaatjes beter voor AH dan wuppies'

De succesvolle actie met de gratis voetbalplaatjes is beter voor het imago van Albert Heijn dan het eveneens doorslaande succes van de wuppies ruim twee jaar geleden. Het doet de supermarktketen goed om wat 'volkser' te lijken en de loyaliteit van mannelijke consumenten te stimuleren.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Dat zegt Tammo Bijmolt, hoogleraar marketingonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. De vakgroep van Bijmolt gaat de komende jaren onderzoek doen naar het effect van kortetermijnacties als het tijdelijk weggeven van voetbalplaatjes en plakpoppetjes als de wuppies.

Nog niet eerder is volgens de Groningse universiteit vastgesteld welke acties het meeste succes hebben en of de klanten ook na de actie trouw blijven aan de winkel.

Kortlopende spaaracties zijn goed voor de omzet van een supermarktketen. Maar over de langetermijneffecten is nog niets bekend, stelt Bijmolt. Dat komt volgens hem omdat acties als het weggeven van voetbalplaatjes, smurfen, wuppies, welpies of pannensets pas sinds een jaar of tien in opkomst zijn.

“Langlopende acties van winkelketens bestaan al langer. Zo'n 40 procent van de ketens in Nederland geeft bijvoorbeeld klantenkaarten uit. Naar het effect van dergelijke klantenbinders is al veel onderzoek gedaan, maar wetenschappelijk is nog niet eerder vastgesteld of voetbalplaatjes en wuppies het imago van een winkel op de langere termijn een impuls geven'', zegt de hoogleraar.

Bijmolt weet wel zeker dat AH blij is met het succes van de verzamelplaatjes. De actie verhoogt de omzet zeker tijdelijk met enkele procenten. Omdat voetbal een volkse sport is, zet de supermarktketen zich ook nadrukkelijker neer als een echte Hollandse winkel. “De jolige wuppies droegen daar minder aan bij'', volgens Bijmolt. Ook de smurfen waren minder succesvol, omdat klanten die sneller konden verzamelen.