Nieuws

Veel eenzijdige ongevallen met oudere fietsers in Groningen

Tussen 2014 en 2018 zijn in de provincie Groningen 1.559 voetgangers, fietsers, scooterrijders en bromfietsers door een ongeval in een ziekenhuis terechtgekomen. Het ging daarbij om relatief veel oudere fietsers na een eenzijdig ongeval. Ook zijn er veel ongevallen met 16- en 17-jarige scooterrijders. Dat blijkt uit onderzoek naar verkeersongevallen door het UMCG, het Acute Zorgnetwerk Noord Nederland (AZNN) en de provincie Groningen.


Leestijd: 1 minuut

Veel eenzijdige ongevallen met oudere fietsers in Groningen
Veel eenzijdige ongevallen met oudere fietsers in Groningen

Meestal in bebouwde kom
Zo’n 85 procent van de ongelukken vond plaats binnen de bebouwde kom en in de stad Groningen. In driekwart van alle gevallen ging het om een ongeluk met een fiets. Daarna volgden voetgangers (12%) en scooters (10%). Bij 59 procent van alle ongevallen was er geen andere weggebruiker bij betrokken. Het gaat bij de ongevallen vaak om geen voorrang verlenen (14%), alcohol- of drugsgebruik (11%), de fiets of scooter niet onder controle hebben (9%) of een aanrijding met een andere weggebruiker (9%).

Verschil in leeftijd en letsel
Uit het onderzoek blijkt verder dat jonge kinderen vooral betrokken zijn bij ongevallen met andere weggebruikers. Vaak steken ze plotseling over en krijgen of geven geen voorrang. Bij oudere verkeersdeelnemers komen vaker eenzijdige ongevallen voor. Zo zijn 60-plussers relatief vaak betrokken bij een eenzijdig ongeval, waarbij ze ernstig gewond raken. Jongeren lopen vaker meerdere verwondingen op, maar die zijn dan vaak minder ernstig. 

Tot nu toe weinig bekend over ongevallen
Er was tot nu toe weinig bekend over ongevallen met voetgangers, fietsers, scooterrijders en bromfietsers. Dit soort ongevallen wordt vaak niet geregistreerd omdat de politie niet altijd wordt ingeschakeld. Daarom zijn ook gegevens van de ziekenhuizen gebruikt. 

Extra veiligheidsmaatregelen
De provincie Groningen gebruikt de uitkomsten voor een nieuwe plan met maatregelen op het gebied van verkeersveiligheid voor fietsers tot en met 2023. Ze kijken daarbij naar maatregelen op het gebied van infrastructuur en op welke manier educatie een rol kan spelen in het verlagen van het aantal ongelukken. De afgelopen jaren is ook al flink geïnvesteerd in de verkeersveiligheid van fietsers. Zo worden fietspaden en fietsoversteken veiliger gemaakt en wordt er veel voorlichting gedaan. De partijen blijven ook gegevens verzamelen over het aantal ongevallen. 

Bekijk hier het hele onderzoek.