Nieuws

Universiteitskrant Groningen stopt papieren editie na hard dalende advertentie-inkomsten

De Universiteitskrant (UK) stopt met de papieren editie. Er zijn te weinig advertenties waardoor er te weinig inkomsten zijn. De UK blijft op termijn alleen nog maar digitaal verschijnen. De papieren krant, die al 41 jaar wekelijks verschijnt, verdwijnt. Dat is de boodschap die het College van Bestuur van de universiteit heeft afgegeven aan de UK


Leestijd: 2 minuten

Hoofdredacteur Hanneke Boonstra meldt op de website van de UK onder meer:

‘Alle kranten worstelen met dalende advertentie inkomsten. De UK ook. We zien de advertentie omvang met een razende vaart naar beneden gaan. We verdienen er nog wel mee, maar lang niet genoeg om wekelijks een krant uit te brengen.


Het afgelopen jaar hebben we ongelooflijk veel bezuinigd, door dunner papier te gebruiken, de oplage te verlagen, niet meer dan 16 pagina’s te brengen en de verspreiding grondig te veranderen. Je kunt het zo gek niet noemen of we hebben het aangepakt.


Daarnaast begonnen we steeds sterker in te zetten op digitalisering. Met een leuke en handige app, die we gewoon zelf ontwikkeld hebben. Met een nieuwe en toegankelijke website, die we steeds verder aan het uitbreiden zijn. En we zetten twitter en facebook succesvol in. ‘

‘De UK zelf zou naast die verdergaande digitalisering voorlopig liever nog zijn doorgegaan met een papieren versie, of dat nu wekelijks zou zijn of niet. Maar dat zit er niet: de tekorten laten dat niet toe. Papier maakt de UK zichtbaar: de krant wordt door heel veel studenten en medewerkers gelezen, je pakt ‘m even mee, in de kantine, tussen colleges door, bij een kop koffie. Die fysieke aanwezigheid is belangrijk, vinden wij. En dus gaan we bedenken hoe we dat kunnen organiseren.’


‘We hadden nog een belangrijk argument om het papier nog even te willen behouden: heel veel studenten en medewerkers hebben nog geen tablet, de bestuurlijke top van de universiteit uitgezonderd. Verhalen en achtergronden lees je niet op je smartphone, wel op je tablet. Aan de andere kant: de digitale ontwikkelingen gaan razendsnel.’


‘De UK staat trouwens niet alleen. Vrijwel alle universiteitsbladen worstelen met hun financiële situatie. Ze komen minder vaak uit of kiezen voor een andere formule (geen wekelijkse krant maar een maandelijks magazine). Twee bladen zijn 100% digitaal gegaan, met wisselende resultaten. Bij andere nemen de universiteiten de tekorten voor lief en springen bij.


Is het nu allemaal zo erg dat de toekomst er anders uit gaat zien? Wij zien het als een uitdaging om een geweldig goeie digitale UK te maken, al dan niet in combinatie met papier. Het volgend jaar wordt een overgangsjaar. Intussen denken wij na en staan open voor suggesties. Ook van jullie. ‘


Hanneke Boonstra
hoofdredacteur UK