nieuws

30 jun 2002, 00:12

Strop voor Alders: gat van 110 miljoen dreigt bij financiering Zweeftrein

De gemeenteraad van Almere heeft geen 49,9 miljoen over voor de aanleg van de magneetzweefbaan. Ook uit Friesland is de bijdrage een stuk minder dan verwacht. De Groningse Commissaris der Koningin Alders kan minder opgelucht op vakantie gaan dan gisteren nog leek. (Lees verder en zie ook 'FORUM')

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Een grove rekensom op het spreekwoordelijke bierviltje leert dat de regionale overheden ongeveer 110 miljoen euro minder kunnen bijdragen aan de zweeftrein dan het Rijk van ze had gevraagd. Het Rijk vroeg 1,02 miljard euro netto contante waarde in 2010, oftewel 745 miljoen euro volgens de huidige geldwaarde. Noordelijke overheden hebben op dit moment ingestemd met een bijdrage van ongeveer 681 miljoen euro.
De provincie Friesland en de gemeenten Leeuwarden, Heerenveen en Smallingerland bieden samen 240 miljoen euro, 30 miljoen minder dan de stuurgroep Zuiderzeelijn had gevraagd. De provincie en stad Groningen betalen respectievelijk 245 en 80 miljoen euro en uit Drenthe komt 51 miljoen euro. En Flevoland tenslotte, daar hebben provincie en de betrokken gemeenten na de stemming in Almere slechts 65 van de 115 gevraagde miljoen euro over voor de zweeftrein. Afgerond komt dit samen neer op 681 miljoen euro.
Commissaris der Koningin en voorzitter van de stuurgroep Zuiderzeelijn kan dus straks 110 miljoen euro minder aan demissionair minister Netelenbos aanbieden dan zij had gevraagd. Of dit een onoverkomelijk probleem of slechts een kleine hobbel op het traject van de zweefbaan is, valt nu nog niet te zeggen. Netelenbos en Alders willen nog snel een akkoord over financiering en de randvoorwaarden van de zweeftrein, zodat nog voor het volgende kabinet aantreedt een prijsvraag kan worden aangeschreven. Dan is het bedrijfsleven aan bod om een bouw- en exploitatievoorstel te doen.
Een volgend kabinet zou ook nog roet in het eten kunnen geven. De positie van het te verwachten rechtse kabinet is nog niet duidelijk. CDA is voorstander van een snelle verbinding, VVD-fractievoorzitter Gerrit Zalm is een verklaard tegenstander en naar de positie van de LPF is het nog gissen.