Nieuws

Stationsplein Groningen gaat stevig op de schop voor verkeersveiligheid

Het grote plein voor het hoofdstation van Groningen ondergaat in het komende jaar een ingrijpende metamorfose. Het plein, nu nog het domein van door elkaar heen rijdende en lopende meutes, wordt een oase van netheid en keurig gescheiden verkeersstromen. Het project vergt een investering van veertien miljoen euro. (Ook voor artist-impressie: www.gic.nl)


Leestijd: 2 minuten

Pal voor het station wordt het plein overdekt met een soort kap-achtige constructie, waaronder onder meer een grote fietsenstalling komt die ruimte gaat bieden aan drieduizend fietsen. Het busstation wordt in zijn geheel verplaatst naar de linkerkant van het plein. Dwars door de fietsenstalling komt het fietspad te lopen dat nu nog vlak voor het stationsgebouw loopt.Wethouder Koen Schuiling (VVD) presenteerde de plannen donderdagmorgen. ‘’De mobiliteit is toegenomen en er zijn mede daardoor verkeersproblemen op het station ontstaan die aangepakt moeten worden’’, aldus Schuiling. ‘’Het is nodig door te blijven werken aan dit soort projecten voor de verdere ontwikkeling van de stad’’, benadrukt hij. Ook al kosten ze de nodige euro’s. ‘’Met het oog op de toekomst is het noodzakelijk’’.Door het sleutelen aan de inrichting van het nu dus nog zo roerige plein zullen als alles goed gaat fietsers en voetgangers niet meer voor hun leven hoeven te vrezen als ze tussen de bussen manoeuvreren. Vorig jaar kwam een meisje om het leven nadat ze tussen twee bussen bekneld was geraakt. Het college heeft ingestemd met het voorlopig ontwerp van architect Kees Christiaanse. Het plein direct voor het Stationsgebouw wordt voortaan het domein van voetgangers, aldus de gemeente. ‘’Hier is plaats om te zitten op een van de banken en krijgt ’t Peerd van Ome Loeks een plaatsje.’’ Gaten in het plein moeten er voor zorgen dat er ook natuurlijk licht naar binnen valt. Er komen vijf in- en uitgangen.Nadeel van het plan is dat de bomen rond het station het veld zullen moeten ruimen. Twee gigantische bomen nemen hun plaats in. Zij zullen dwars door gaten in het plein de lucht in steken. ‘’We moeten inderdaad een offer brengen’’, constateert Schuiling. ‘’Maar ze zijn niet te behouden. Dan zouden we een gedeelte van het verbindingskanaal moeten indammen en dat zou veel te duur worden”.De veertien miljoen euro zijn nog niet helemaal gedekt, maar het college is optimistisch de benodigde euro’s bijeen te garen. Het plan belandt nu in de inspraakfase en na goedkeuring van een definitief plan zullen de bouwwerkzaamheden rond de zomer van dit jaar kunnen beginnen. Eerst krijgt het busstation een ingrijpende face-lift, vervolgens krijgen het plein en de fietsenstalling een beurt. De werkzaamheden zullen zeker tot en met 2005 duren.