Nieuws

Station Groningen Europapark krijgt stoere, titanium vleugels


Leestijd: 1 minuut

De twee titanium vleugels rusten alleen op de lift en een portaal waardoor ze een zeer grote vrije overspanning hebben. De functionaliteit van het perron is hierdoor optimaal en geeft het energiezuinige station een mooi aanzicht. In de kappen zijn onder meer camera’s, verlichting en leidingen volledig geïntegreerd. Er hangt bijna niets op of aan het dak. In het middendeel laat koudgebogen glas (een gepatenteerde uitvinding van Movares) daglicht toe.

Stationsplein
De twee daken overkappen de volledige breedte van het midden- en zijperron. Hierdoor kunnen reizigers droog in- en uitstappen. Vanaf het zijperron loopt de reiziger zo het stationsplein op. Ook komt er voldoende ruimte om fietsen te stallen. De taxistandplaatsen komen dicht bij de entree van het station, waardoor station Groningen Europapark zo comfortabel mogelijk is gemaakt.

Halte
Groningen Europapark wordt een halte voor Arriva en de NS. Het station ligt in de as van de Euroborg, het thuishonk van voetbalclub FC Groningen, dat middenin de nieuwe wijk Europapark staat. Opdrachtgever ProRail verwacht zesduizend in- en uitstappers per dag. Volgens planning moet het nieuwe gebouw eind 2012 in gebruik worden genomen. Tot die tijd doet een tijdelijk station dienst.

Het ontwerp is in opdracht van ProRail uitgewerkt en tot stand gekomen in samenwerking met dienst ROEZ Groningen. Bureau Spoorbouwmeester vervult in toetsende zin een belangrijke rol in het ontwerpproces. Het plan kenmerkt zich door de integrale ontwerpaanpak voor omgeving en station.
3 km lang leidingnetwerk klaar