nieuws

04 mrt 2002, 00:12

Spectaculair plan ingediend voor trams in Groningen, treinen naar Winschoten en Veendam

De aanleg van een fonkelnieuwe tram op het traject Zernike- Hoofdstation Groningen; vermindering van het aantal bussen naar de binnenstad van Groningen; het doorkoppelen van de twee noordelijke spoorlijnen naar Winschoten en Veendam. Dat zijn enkele van de meest opvallende onderdelen van plannen voor een nieuw systeem voor stadsgewestelijk vervoer in het Noorden.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De plannen zijn maandag officieel aangeboden aan staatssecretaris Ybema van Economische Zaken.. Dat gebeurde tijdens regulier overleg tussen de drie noordelijke provincies en het kabinet. Met de plannen voor een nieuw systeem voor stadsgewestelijk openbaar vervoer willen de noordelijke provincies een bijdrage leveren aan de oplossing van de toekomstige bereikbaarheidsproblemen.
De plannen zijn tamelijk spectaculair en vergen een investering van 320 miljoen euro. Maar dat bedrag levert, aldus de provincie Groningen, wel een volwaardig alternatief voor de auto. Het leidt tot 13 procent minder verkeer in de binnenstad en 11 procent minder verkeer in de agglomeratie Groningen – Assen. Andere onderdelen van de pannen betreffen de inzet van light rail tussen Assen en Groningen, het geschikt maken van de spoorlijn Zuidbroek-Veendam voor personenvervoer en nieuwe functionele knooppunten in Hoogezand en bij het Zernikecomplex in Groningen.