nieuws

16 dec 2009, 20:08

SPECIALE JONGERENFOTO ACTIE VOOR GLAZEN HUIS

Vrijdagnacht 19 december vindt van 01.00 tot 03.30 uur een special jongerenfoto-actie plaats voor het Glazen Huis. Jongeren kunnen zich voor 1 euro bij het Glazen Huis laten ‘kieken’ en krijgen vervolgens de foto ingelijst en al mee naar huis. De gemeente Groningen verdubbelt de opbrengst die bestemd is voor de malaria-actie van Serious Request. De actie is opgezet door GGD Groningen en vormt onderdeel van de campagne ‘Tot wanneer is het nog leuk?’. De stad-Groninger campagne ‘Tot wanneer is het nog leuk?’zet jongeren aan tot nadenken over hun alcoholgebruik en de gevolgen daarvan.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Onderdeel van de campagne is de hyvessite www.hoedenkjijoverdrank.hyves.nl. Om de gevolgen van alcoholgebruik te laten zien hangen er posters in de stad met beelden van jongeren die in beschonken toestand overmoedig of agressief zijn. Verder hebben alle scholen voor voortgezet onderwijs de posters en flyers van de actie ontvangen.
De fotoflyeractie
Eind november is de zogenaamde fotoflyeractie gestart. Op twee zaterdagnachten gingen fotografen aan de slag in een horecagelegenheid aan de Grote Markt. Jongeren konden zich gratis laten fotograferen en kregen de foto mee, ingelijst in een frame, met informatie over de hyvessite en de boodschap: tot wanneer is het nog leuk?
Aanpak
Alcoholmisbruik is één van de gezondheidsproblemen waar de gemeente door middel van het stedelijk gezondheidsprogramma Gezonder Zorgen II fors op inzet.
Om een halt toe te roepen aan de steeds toenemende gezondheidsschade is het plan ‘aanpak overmatig alcoholgebruik Jongeren’ opgesteld. Dit is een integrale aanpak gericht op jongeren tussen 10-19 jaar en hun ouders. De aanpak kent verschillende acties en is gericht op de vrijetijdssfeer, thuis en op school. De publiekscampagne is slechts één van de maatregelen, naast bijvoorbeeld betere controle op handhaving van de leeftijdsgrenzen en voorlichting aan ouders.