nieuws

15 feb 2010, 08:08

‘Regiotram beste oplossing voor Groningen’, aldus Inge Jongman van ChristenUnie

Is het aanleggen van een tram in Groningen duur? Ja, natuurlijk dat kost geld, dat kost veel geld, maar als je als overheden wilt investeren in duurzaam openbaar vervoer, is dat het geld waard. Bovendien is een Regiotram een uitstekende economische impuls voor Groningen en voorkomt het dat de stad straks dichtslibt met files. Ziedaar enkele belangrijke argumenten voor de ChristenUnie in Groningen om in de bres te springen voor een Regiotram. Het concept voor deze tram is de laatste weken stevig aan de kaak gesteld voor VVD, Stadspartij en CDA. Maar fractievoorzitter Inge Jongman van de ChristenUnie laat weten dat zij – alles overwegende – nog steeds overtuigd is van de grote voordelen van een Regiotram voor Groningen. In haar weblog inde DSG legt ze uit waarom zij vindt dat een regiotram uiteindelijk de beste oplossing is voor Groningen. Jongman:

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

‘De afgelopen dagen ben ik veel aan het mailen/bellen/vertellen en debatteren over de RegioTram. Omdat ik merk dat veel mensen in eerste instantie tegen de RegioTram zijn, maar na het aanhoren van de argumenten van de ChristenUnie er heel anders over denken, schrijf ik dit weblog.
Groningen is een compacte stad, op een relatief kleine oppervlakte wordt er gewoond, gewerkt en gewinkeld. Omdat Groningen als grote stad aantrekkingskracht heeft voor die functies, komen er dagelijks veel mensen naar de stad. Die mensen komen veelal met de auto en in mindere mate met het openbaar vervoer. Als we als stad daar niets aan doen, ontstaan er over een jaar of 10 enorme files in/rondom de stad en rijden er enorm veel bussen door de stad. Op een gegeven moment is de stad gaan nadenken hoe dit probleem aan te pakken. Een oplossing werd gezocht in het concept van een tram, later is dit vanuit de Regiovisie Groningen-Assen op grotere schaal opgepakt in het concept RegioTram.
De RegioTram heeft als eindbeeld dat in de jaren 2020 mensen minder snel de auto pakken, maar op de afstanden vanaf ong. 15 km rondom de stad (lees Winsum/Roden/Hoogezand/Assen) de RegioTram nemen om naar de stad te komen in plaats van de auto. Het voordeel van deze RegioTram is dat je niet hoeft over te stappen op het Hoofdstation, maar vanuit de regio de stad in kunt rijden. De deelnemende gemeenten aan de Regiovisie betalen mee aan de aanleg van de RegioTram. Je moet ergens beginnen, vandaar dat bedacht is dat de eerste lijn de lijn Hoofdstation-Zernike moet zijn, want op deze druk bezette lijn hoeven er per uur minder trams te rijden omdat er veel meer mensen met de tram mee kunnen dan met de bus. Tegelijkertijd hebben bedrijven die aan een lijn gevestigd zijn, economisch voordeel van het feit dat hun winkel nabij een tramlijn is gelegen; zo blijkt uit ervaringen elders. Al snel is bedacht om vaart te maken met de slechte bereikbaarheid van het UMCG, vandaar dat tramlijn 2, Hoofdstation - Kardinge ook is onderzocht en dinsdag in de commissie Beheer en Verkeer wordt besproken.
Is het aanleggen van een tram duur? Ja, natuurlijk dat kost geld, dat kost veel geld, maar als je als overheden wilt investeren in duurzaam openbaar vervoer, is dat het geld waard. Blijven bussen rijden? Natuurlijk blijven bussen rijden, als ChristenUnie vinden wij dat de bus en de tram op elkaar moeten aansluiten en het aanleggen van de tram mag niet ten koste gaan van de bereikbaarheid van de wijken. Zijn er voldoende oversteekplaatsen? Wat de ChristenUnie betreft mag de tram niet een obstakel in de wijk vormen, en moeten mensen hun wijk goed in en uit kunnen komen, per auto/fiets/te voet. Zijn er voldoende haltes? Er moeten voldoende op- en uitstapplekken zijn, anders heeft de RegioTram niet een goede functie om het openbaar vervoer te stimuleren. En waarom kan het niet met bussen? Omdat er in een tram veel meer mensen tegelijk kunnen dan in een bus en de tram rijdt op een doorgaande verbinding. Is de tram niet gevaarlijk? Als elk vervoersmiddel is ook de tram niet ongevaarlijk, maar in de aanleg moet duidelijk gemaakt worden dat er in de stad tramlijnen lopen. En net als met auto’s , bromfietsen of bussen is het in een stad als Groningen noodzakelijk om op welk vervoermiddel dan ook te letten. We leven niet meer in 1910. Gaat de ChristenUnie dan niet op de financiën letten? Ja, wij hebben destijds een motie ingediend om voldoende go/no go momenten in te bouwen zodat we altijd goed blijven nadenken over beschikbare middelen en de noodzaak van de tram. En simpelweg: als het exploiteren van een tramlijn betekent dat wij er als gemeente heel veel geld op toe moeten leggen, dat houdt het voor de ChristenUnie op.
Al met al voldoende argumenten om tot dusver als ChristenUnie vóór de RegioTram te zijn. Als ChristenUnie wil ik verder kijken dan mijn politieke neus (lees 4 jaar van verkiezing tot verkiezing) lang is…..’’

Inge Jongman
Fractievoorzitter ChristenUnie
www.dsg.nl