De keuze van Den Haag om geen tijdelijke fietsbrug bouwen terwijl de nieuwe Gerrit Krolbrug wordt gebouwd, leidt al maanden tot veel verzet. De brug heeft 16.000 gebruikers per dag en vormt een belangrijke verbinding tussen wijken als Beijum en het centrum. De omleiding is een aantal kilometers, en zou vooral slecht nieuws zijn voor mensen die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten.
De oude brug werd in 2021 aangevaren, en was zodanig beschadigd dat er een volledig nieuwe brug moet komen. Deze valt zo’n 20 miljoen euro duurder uit dan geraamd, maakte minister Harbers in september bekend. Daarom is er geen budget meer voor een tijdelijke fietsbrug.
De werkzaamheden aan de nieuwe Gerrit Krolbrug beginnen in 2026. Als alles volgens plan verloopt is hij klaar in 2029.
Met de petitie hoopt de Groninger Fietsersbond en Platform Gerrit Krolbrug de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat, en in het bijzonder de verantwoordelijke minister Harbers, te laten zien dat het belang van een tijdelijke veilige oversteek groot is. “Kom over de brug! Geef ons een oversteek zonder omwegen!”




