Nieuws

Paradoxale verhouding in 'De Contrabas'

Studententoneelensemble Octava Basso speelt de komende week ‘De Contrabas’, een anderhalf uur durende monoloog van de Duitse auteur Patrick Süskind.


Leestijd: 1 minuut

In Duitsland mag het stuk zich sinds de première in 1980 tot de meest gespeelde theaterwerken rekenen. In Nederland lijkt het werk echter nog nauwelijks bekend te zijn.In een kamer bevinden zich een man en zijn contrabas. De man praat bevlogen over muziek, componisten, het orkest en zijn instrument. Al snel wordt duidelijk dat hij naast de muziek nog een liefde heeft: de mezzosopraan Sarah. Het lijkt erop dat hij zal moeten kiezen tussen zijn vervloekte maar beminde contrabas en de door hem aanbeden zangeres.‘De Contrabas’ wordt gekenmerkt door een thematiek die al Süskind zijn verhalen domineert: de eenling die zich door de buitenwereld bedreigd voelt en zich krampachtig probeert staande te houden in het roerige leven. Ook de contrabassist is een eenling: het instrument is zijn enige verbinding met de rest van de wereld. Paradoxaal genoeg zit het apparaat de relatie tussen zijn bespeler en andere mensen ook voortdurend dwars: de haat-liefverhouding tussen het personage en het instrument vormt de rode draad van het stuk.Toneelgroep Octava Bossa speelt ‘De Contrabas’ van Patrick Süskind op woensdag 21 februari (USVA-theater in Groningen, aanvang 20.30 uur), vrijdag 23 en zaterdag 24 februari (Prinsentheater in Groningen, aanvang 20.30 uur) en zondag 25 februari (Ons Gebouw in Bolsward, aanvang 15.00 uur). Voor meer informatie over het stuk: go.to/contrabas.