Nieuws

Paddepoelsterbrug komt terug, maar wel in hoge variant

De gemeente Groningen krijgt van het Ministerie voor Infrastructuur zo’n 8,6 miljoen euro voor het herstellen van de Paddepoelsterbrug, die in 2018 kapot is gevaren. Tegen de zin van omwonenden in, moet het echter wel een vaste en dus hoge brug over het Van Starkenborgkanaal worden.


Leestijd: 1 minuut

Paddepoelsterbrug komt terug, maar wel in hoge variant
Paddepoelsterbrug komt terug, maar wel in hoge variant

De eis van het ministerie is dat de brug minstens 9.10 meter hoog wordt en dat is een bittere pil voor de fietsers en voetgangers die dan een flinke klimpartij moeten ondernemen. Er lag altijd een lage brug, die open kon. Het ministerie wil niet meer zo’n lage brug laten maken, omdat ze bang zijn voor nieuwe aanvaringen op deze hoofdvaarweg. 

De Paddepoelsterbrug verbindt de stad met het Reitdiepgebied. Fietsers en wandelaars moeten nu nog omrijden via de Dorkwerderbrug of de Walfridesbrug. Er wordt al twee jaar gevraagd om het vervangen van de brug. Burgemeester Schuiling drong er bij het kabinet op aan om werk te maken van het dossier. 

Nog steeds geen duidelijk over Gerrit Krolbrug 
Het ministerie van Infrastructuur heeft nog geen duidelijkheid gegeven over de Gerrit Krolbrug, een ander hoofdpijndossier bij de Korreweg. Die brug moet worden vervangen en de minister pleit ook hier voor een hoge variant, zodat boten sneller door de hoofdvaarweg kunnen varen. 

Een hogere Gerrit Krolbrug van 4,50 of 5,75 meter is lastig in te passen, zo midden in de stad, omdat er weinig ruimte is voor de helling en het talud. De gemeente probeert al tijden de veel lagere bewonersvariant onder de aandacht te krijgen, maar dat is voor Rijkswaterstaat een no go.