Nieuws

Oud CEO vindt verkoop en uitkleden van NDC Mediagroep niet nodig: ‘Deze regio verdient zoveel beter’

Pier Baarsma, de vorige CEO van NDC Mediagroep is boos over publicaties over de komende reorganisatie bij het krantenbedrijf. In bijvoorbeeld het Dagblad van het Noorden valt te lezen dat de nieuwe eigenaar Mediahuis afrekent met de recente erfenis van NDC Mediagroep. Het steekt Baarsma ook dat Mediahuis nu laat weten dat ze vol inzetten op journalistiek. Hij neemt nadrukkelijk afstand van de publicaties in de dagbladen die nu over de reorganisatie zijn verschenen en vooral de teneur die de publicaties uitademen. Ook laat Baarsma weten dat hij de uitverkoop van onder andere de weekbladen ervaart als een zware slag. “Deze regio verdient zoveel beter.”


Leestijd: 3 minuten

Oud CEO vindt verkoop en uitkleden van NDC Mediagroep niet nodig: ‘Deze regio verdient zoveel beter’
Oud CEO vindt verkoop en uitkleden van NDC Mediagroep niet nodig: ‘Deze regio verdient zoveel beter’

Volgens eigen zegge heeft Baarsma de publicaties met verbazing gelezen. “Berichtgeving waarin iedere nuance ontbreekt”, zegt hij. Baarsma zette tussen 2017 en 2019 een traject in om het bedrijf te kantelen met als doel om vooral een stevig fundament te leggen onder kwalitatieve regionale en lokale journalistiek. Volgens Baarsma gaan bij zo’n ingrijpende verandering de kosten voor de baten uit. “De verouderde organisatie vroeg om een reorganisatie. We hebben nieuwe bedrijfsonderdelen toegevoegd. We hebben afscheid moeten nemen van meer dan honderd collega’s en zwaar verouderde systemen vervangen”, zegt hij. 

‘Strategie was succesvol’
De nieuwe strategie was succesvol, zo blijkt volgens de oud CEO uit de cijfers van de tweede helft van 2020. In het eerste kwartaal van 2021 draaide NDC Mediagroep 1,5 miljoen euro boven begroting. “Ondanks corona en nog zonder ingrepen door de nieuwe eigenaar Mediahuis.” In de brief van Baarsma valt te lezen dat hij het niet eens is met de pijnlijke ingrepen die nu worden genomen. "Dat er gaandeweg het proces van de kanteling gekozen is voor verkoop door de voormalige aandeelhouders van NDC mediagroep – FB Oranjewoud en JM Fonds – heeft nu geleid tot de pijnlijke ingrepen waar ik me toen al niet in kon vinden en ook nu nadrukkelijk afstand van wil nemen."

‘Niet meer van deze tijd’
Baarsma laat weten dat Mediahuis nu aanstuurt op een rendement van 15 procent. Dit gaat ten koste van ondermeer de weekbladtitels”, zegt hij. “Het is echter niet meer van deze tijd om een bedrijf te leiden dat uitsluitend door rendement gedreven wordt. Natuurlijk moet je winstgevend opereren. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar zeker een regionaal sterk verankerd mediabedrijf als NDC draagt ook een zware maatschappelijke verantwoordelijkheid. Naar medewerkers en stakeholders, maar ook naar de inwoners, lokale ondernemers en alle denkbare groeperingen in de samenleving toe. Juist een organisatie als NDC Mediagroep zou daar voor open moeten staan", aldus Baarsma. 

‘Gezond rendement en maatschappelijke betrokkenheid kunnen samen gaan’
Volgens Baarsma wijzen de recente cijfers uit dat gezond rendement en maatschappelijke betrokkenheid samen kunnen gaan. “De uitverkoop van NDC Mediagroep, het verlies van werkgelegenheid van zoveel oud-collega’s en het verbreken van de brede maatschappelijke verbinding ervaar ik persoonlijk als een zware slag.”

Noord-Nederland verliest een prachtig ‘eigen’ bedrijf
Baarsma: “Noord-Nederland verliest een prachtig ‘eigen' bedrijf met grote waarde voor de noordelijke samenleving. Het is mijn stellige overtuiging dat de verkoop en de uitkleding van het prachtige bedrijf niet nodig was geweest. Deze mooie regio verdient zoveel beter.” 

Wat zijn de nieuwe plannen?
De nieuwe eigenaar van NDC, Mediahuis, zet in de nieuwe plannen alle 28 gratis (huis-aan-huis) weekbladen in de etalage. Verkoop aan één of meerdere partijen is een optie. De samenwerking met Podium TV wordt stopgezet, het Productiehuis wordt opgeheven, de verliesgevende beurzen Trendship en Lente Fair worden geschrapt en de videomakers van ProTime gaan alleen voor de redacties aan de slag. Het plan leidt wel tot het schrappen van 100 van de 580 banen. Het gaat vooral om advertentieverkopers. De redacties van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant blijven intact, omdat die titels winstgevend zijn. Die beide titels moeten straks een rendement van 15 procent opleveren. Alle andere activiteiten van NDC Mediagroep moeten ook winstgevend worden.