Nieuws

Opinie | Groninger Museum: scherpere sturing en toezicht

Het Groninger Museum mag dan een zeer belangrijke culturele voorziening zijn: het is ook maar gewoon een bedrijf, met inkomsten en uitgaven, die minimaal met elkaar in evenwicht moeten zijn. Net als een normaal mkb-bedrijf moet je er zeer scherp bovenop zitten, om voortdurend te kunnen bijsturen en te reageren. Zowel door de directie, als door de toezichthouders op die directie. En daar lijkt wat mis te gaan momenteel bij het Groninger Museum.


Leestijd: 2 minuten

Foto | Groninger Museum
Foto | Groninger Museum

Dit is een opinie van Hans de Preter van de Groninger Internet Courant.

Uit een nog geheim onderzoek van Adviesbureau Berenschot dat zaterdag werd gepubliceerd door het Dagblad van het Noorden blijkt namelijk dat het museum geen helder idee heeft welke koers er gevaren moet worden om uit een benarde financiële positie te komen, en ook artistiek is het de weg kwijt, aldus dit onderzoek.

Het museum begon eerder dit jaar nog welgemoed aan een nieuwe toekomst, onder leiding van Jan Geert Vierkant en Roos Gortzak. Maar al snel bleken de twee niet goed samen te kunnen werken, en Vierkant vertrok. Gelukkig neemt Nienke Stellingsma van Schouwburg/Oosterpoort momenteel tijdelijk een deel van zijn taken over.

Twee journalisten van het Dagblad van het Noorden publiceerden afgelopen zaterdag niet alleen het rapport van het Adviesbureau, maar spraken ook met medewerkers van het Groninger Museum. Deze lieten weten weinig vertrouwen te hebben in artistiek directeur Roos Gortzak, die twee weken per maand vanuit haar huis in Karlsruhe werkt.

Het zou niet terecht zijn om artistiek directeur Roos Gortzak de schuld te geven van zaken die momenteel niet goed gaan in het museum: daarvoor werkt ze er veel te kort, de problemen spelen al veel langer.

Maar net als een gemiddeld MKB-bedrijf: je hebt een directie nodig die er bovenop zit. En dan is het zeer onhandig wanneer één van de directieleden slechts twee van de vier werkweken per maand in Groningen wil zijn.

Dat roept vragen op over de Raad van Toezicht. Hoe heeft die Raad van Toezicht na een sollicitatieprocedure iemand kunnen benoemen die de helft van haar werktijd niet in Groningen wil zijn?

En bovendien iemand waar het lastig mee samenwerken is, want al na enkele maanden bleek dat Roos Gortzak niet overweg kon met Jan Geert Vierkant, die eerder zijn sporen had verdiend als directeur bij het NNO en Martiniplaza.

In het artikel in het Dagblad van het Noorden komen medewerkers van het Museum aan het woord die de werkwijze van mevrouw Gortzak nogal grillig vinden.

Al met al is het beeld ontstaan van een ongelukkige start van Roos Gortzak bij het Groninger Museum. Maar ook van een Raad van Toezicht die niet scherp geweest is in haar keuze.