Nieuws

Opinie: “Bouw nú de brug over de Eems, van Groningen naar Duitsland”

“Leg een brug aan over de Eems bij Delfzijl, van de provincie Groningen naar Duitsland. Vijfentwintig jaar geleden werd daar al voor gepleit, maar er zijn nu redenen om dat op te pakken. Zo sluit het aan bij wensen van defensie om de infrastructuur te verbeteren, en daarnaast is het goed voor de economie van de regio”. Dat stelt Hugo M. Norg, lid van de JOVD, in onderstaande opiniebijdrage, die hij schreef namens de JOVD.


Leestijd: 3 minuten

“Wie vanuit de provincie Groningen ooit eens naar Duitsland toe is gereden weet hoogstwaarschijnlijk als ervaringsdeskundige dat de verbinding tussen onze provincie en onze Oosterburen erbarmelijk slecht is. Het wegdek van en naar de poort van Groningen, aan Nederlandse zijde in ieder geval, verkeert in een gehavende toestand, en concrete stappen om de connectie te verbeteren blijven vooralsnog uit.

Heel gek is dat, overwegende dat onze Duitse buren goed zijn voor dertig procent van de totale export van de provincie.

Waarom blijft concrete actie voor het verbeteren van deze belangrijke handelsader dan uit? Om en nabij begin 2000, vijfentwintig jaar geleden, speelde deze vraag ook. Een club internationale initiatiefnemers, op basis van een uitgedokterd plan van Groningse Hanze-studenten, was toen laaiend enthousiast over het aanleggen van een brug over de Eems.

Het project werd toentertijd geschat op een totaalbedrag van 750 miljoen gulden (rond de 600 miljoen hedendaagse Euro’s), een luttele som voor het resultaat dat je kan boeken met een dergelijke verbinding.

Immers, een dergelijke brug zorgt ervoor dat je de vijf havens van het Eems-Dollard gebied met elkaar bindt. Het doortrekken van deze verbinding naar Hamburg en Bremen, zorgt ervoor dat niet alleen een impetus wordt gecreëerd voor economische groei, maar tevens de voor de NAVO, de Duitse en de Nederlandse defensieapparaten in het bijzonder, strategische verbinding met Wilhelmshaven.

Met de recent vrijgekomen gelden van defensie voor zowel defensie zelve, alsmede het uitbreiden van de infrastructuur, past een dergelijk plan helemaal in het straatje.

Goed, hartstikke leuk en aardig natuurlijk allemaal zo’n brug, maar wat hebben we er nu, los van het defensiepraatje, concreet aan? Feit is nou eenmaal dat een dergelijke brug je eenmalig aardig wat centen zal kosten; kortom is het die centen waard? De JOVD Groningen is van mening dat een dergelijke verbinding het zeker waard is.

 Het beter verbinden van onze provincie met het Noorden van Duitsland (en hopelijk op de lange termijn ook met de Randstad via de Lelylijn) zorgt niet alleen voor het terugdringen van reistijden, maar dient tevens als springplank voor grote investeringen in het Noorden. Het verbeteren van de infrastructuur tussen Noord-Nederland en Duitsland zal voor beide partijen een positieve bijdrage hebben op de nationale economie.

Daarnaast zal een dergelijke verbinding ervoor kunnen zorgen dat de Noordelijke havendelta zou kunnen dienen als alternatief voor een Antwerpen of een Rotterdam, twee havens die beiden te kampen hebben met groeiproblemen. Ons voorstel is dan ook als volgt: het aanleggen van twee bruggen over de Eems; één voor auto en vrachtverkeer, en één voor treinverkeer. De eerste dient standaard civiele doeleinden, een Duitser die naar zijn werk toegaat in Delfzijl, of een lading vracht van de Eemshaven  richting Bremen, bij wijze van spreken.

Het treinspoor is ook hiervoor bedoeld, maar heeft tevens de capaciteiten om zwaarder defensiemateriaal vanuit Nederland naar Duitsland te transporteren, en vice versa.

De eenmalige kosten (minus het onderhoud) wegen, volgens de JOVD Groningen, meer dan zeker op tegen de uiteindelijke baten. Zodoende dat de JOVD Groningen de provincie, en de betrokken gemeentes, oproept om dit vijfentwintig jaar oude plan weer eens goed onder de loep te nemen.”

Hugo M. Norg

Algemeen bestuurslid Politiek en Scholing

76ste bestuur der JOVD Groningen

Foto’s: De Eems bij Delfzijl, gezien vanaf het Eemshotel. Rechts Nederland, links Duitsland.