Nieuws

Onderzoek: Lelylijn rendabel, sneller én goedkoper

‘De Lelylijn blijkt de beste keuze te zijn om de bereikbaarheid tussen het Noorden en de Randstad in de toekomst te verbeteren.’ Dat blijkt uit het onderzoeksrapport dat is geschreven in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de drie Noordelijke provincies. Met de Lelylijn kan de reistijd per trein tussen Groningen en de Randstad worden teruggebracht naar 1 uur en 40 minuten.


Leestijd: 2 minuten

CDA wil duidelijkheid over bijdrage van het kabinet aan Lelylijn en Nedersaksenlijn
CDA wil duidelijkheid over bijdrage van het kabinet aan Lelylijn en Nedersaksenlijn

De Lelylijn is sneller en goedkoper dan de andere twee opties: het versnellen van het bestaande tracé via Zwolle en een bus. ‘De conclusie is dat de Lelylijn sneller en goedkoper is en met kop en schouders boven de andere opties uitsteekt. En dan hebben we het nog niets eens over alle andere voordelen die de lijn biedt,’ aldus VNO-NCW en MKB-Noord.

Investering van 5,3 miljard euro

De Lelylijn is met een geschatte investering van 5,3 miljard bijna twee miljard goedkoper dan investeren in het bestaande tracé. Ook levert de hogesnelheidsverbinding een tijdswinst op van minstens 40 minuten bij een non-stopverbinding tussen Groningen en Lelystad.

“Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de lijn rendabel te exploiteren is, omdat deze door zijn snelheid en de verbinding een hele interessante optie is voor een grote groep reizigers. Minstens 22.500 reizigers per dag gaan de Lelylijn straks gebruiken. Waaronder ook veel automobilisten die door de voordelen de keuze maken voor de trein en waardoor we Nederland duurzamer maken. De Lelylijn is simpelweg de beste optie,’ aldus directeur VNO-NCW MKB Noord Ton Schroor.

Onderwerp verkiezingsprogramma’s

Het is volgens VNO-NCW en MKB-Nederland nu zaak dat er in Den Haag snel een besluit wordt genomen over de toekomst van de bereikbaarheid tussen het Noorden en de Randstad. “Daarvoor moet de Lelylijn een belangrijk onderwerp worden in de landelijke investeringsfondsen én de verkiezingsprogramma’s van alle politieke partijen, zodat deze zo snel mogelijk gerealiseerd kan worden.”

Voorzitter VNO-NCW Noord Sieger Dijkstra: ‘Tot er een besluit is genomen gaan we als Noorden van ons laten horen en daarmee laten merken dat de investering in de Lelylijn van groot nationaal én noordelijk belang is. Niet enkel om de bereikbaarheid in Nederland zo goed mogelijk te realiseren. De Lelylijn geeft een belangrijke impuls voor de woningmarkt, de arbeidsmarkt en de economie van heel Nederland! Door de Lelylijn kan je bijvoorbeeld straks gewoon heerlijk in het Noorden wonen en in Amsterdam werken.’