‘We zijn ingenomen met het feit dat B en W nu sneller dan gedacht een tramlijn willen naar het UMCG. Het ziekenhuis is nu zeer slecht bereikbaar voor medewerkers per auto of openbaar vervoer en een tramlijn zou echt heel goed zijn. Tweede positief element in het nieuwe voorstel van B en W is dat er geen volledig dubbel spoor meer komt door de Oosterstraat. Daarmee wordt deels tegemoet gekomen aan bezwaren van ondernemers. Tenslotte vind ik positief dat er meer aandacht is voor laden en lossen’, zegt Hakvoort.
Maar de Groningen City Club heeft dus ook nog steeds kritiek. ‘Er zijn plannen voor twee lijnen. Er is echter geen sprake van een samenhangend ontwerp, ook niet nu de tweede lijn eerder wordt uitgevoerd dan gedacht. Je loopt daarmee het risico dat de gevolgen van de invoering van de tram op het verkeer in de binnenstad onduidelijk blijven’.
Draagvlak
Maar het grootste bezwaar van de GCC op het gewijzigde plan is dat er voor is gekozen om de tramlijnen door te zetten, zonder dat er meer draagvlak is geschapen voor de plannen. ‘Veel ondernemers in de Oosterstraat hebben grote moeite met de tram. Daarom hebben wij als GCC voorgesteld om eerst de tweede lijn, buiten de binnenstad om naar het UMCG te realiseren. Daarmee zou je heel erg veel tijd winnen om te overleggen met de ondernemers over mogelijke alternatieven. Nu worden door B en W de zaken omgedraaid: eerst kiezen ze voor een oplossing, daarna is er pas overleg. Wij vinden juist dat het verstandig is om te investeren in draagvlak voor zo’n ontzettend ingrijpend plan als de komst van de tram. Dat B en W weliswaar aan een deel van de bezwaren tegemoet komen, maar vervolgens de plannen toch gewoon door willen zetten, lijkt niet handig en ook niet verstandig’, aldus voorzitter Bert Jan Hakvoort van de Groningen City Club.