Nieuws

Ondernemers onverwacht fel tegen komst tram naar Groningen

Veel ondernemers in de Groninger binnenstand voelen niets voor de komst van de tram. Tijdens een ingelaste algemene ledenvergadering van de Groningen City Club in de der Aa kerk gisteravond bleek er althans een onverwacht grote en felle tegenstand tegen de aanleg van een tram. Die tegenstand leek zelfs het bestuur van de Groningen City Club te verrassen. Volgens veel aanwezige ondernemers schiet de binnenstad er helemaal niets mee op wanneer er een tram door de binnenstad rijdt om mensen te vervoeren van het Hoofdstation naar het universiteitscomplex Zernike in Pappedoel. ‘Je vermoordt daarmee de binnenstad!’’. Wel is er veel animo voor de aanleg van een veel goedkopere kabelbaan.


Leestijd: 2 minuten

De Groningen City Club is de organisatie van binnenstadsondernemers. Het bestuur van de vereniging wilde graag weten hoe haar leden denken over de komst van de tram. Van te voren was al duidelijk dat met name ondernemers in de Oosterstraat niet gelukkig zijn met de plannen voor een tram. Gisteravond bleken ook ondernemers uit andere straten fel tegen de komst van de tram. Toch is het niet duidelijk hoe representatief de gisteravond geventileerde mening is, want van de elfhonderd uitgenodigde ondernemers was een vijftigtal mensen aanwezig.

UMCG

Veel aanwezige ondernemers zijn nog wel voorstander van de aanleg van een tram van het Hoofdstation naar het UMCG en naar Zernike. Maar, bijvoorbeeld volgens boekhandelaar Erik Kweksilber, hoeft zo’n tramverbinding niet noodzakelijkerwijs door de binnenstad te lopen. ‘Een lightrail verbinding van het Hoofdstation naar het UMCG, daar kunnen we best achter staan. Maar zeker niet via de Grote Markt of de Oosterstraat’, zo betoogde hij

Overlast en last

Veel tegenstanders vrezen dat een tram zeer veel overlast zal veroorzaken. Bijvoorbeeld in de Oosterstraat, waar een dubbele tramlijn is gepland. De ondernemers vrezen dat ze daardoor problemen krijgen met laden en lossen. Wanneer het Groninger Forum straks klaar is vrezen de critici dat de trams het Forum voortdurend onbereikbaar maken omdat er om de paar minuten een tram zal landen. Ook qua veiligheid zien ze niets in een tram. ‘Laten we van de hele binnenstad een voetgangersgebied maken. Mensen willen het liefst wandelen in de Groningse binnenstad, dus een tram heeft geen toegevoegde waarde’, aldus critici.

Kabelplan

Tijdens de bijeenkomst was er wel veel steun voor een ouder plan om een kabelbaan aan te leggen van IKEA en Euroborg naar de Groninger binnenstad. Volgens VVD gemeenteraadslid Dick Jager zijn de kosten van een kabelbaan veel lager: slechts 25 miljoen euro, terwijl een tram honderden miljoenen gaat kosten. Een kabelbaan kan bovendien binnen een jaar worden aangelegd en kan drieduizend mensen per uur vervoeren. ‘Groningen krijgt daarmee een voor Nederland unieke voorziening in huis’, zo betoogde hij.