Volgens John Voppen, CEO van ProRail, wordt er komende tijd vooral veel onderzoek gedaan. “We verkennen bijvoorbeeld welke dienstregeling er gereden gaat worden, waar het spoor straks precies komt te liggen en welk effect deze keuzes hebben. Maar ook welke stations er komen en waar, welke stations worden aangepast en hoe we het beste spoorkruisingen met wegen kunnen inrichten.”
Verbetering bereikbaarheid
De Nedersaksenlijn levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de bereikbaarheid in Noord- en Oost-Nederland. Daarmee draagt de spoorlijn bij aan het structureel vergroten van de brede welvaart in het omliggende gebied.

Staatssecretaris Thierry Aartsen: “De Nedersaksenlijn is méér dan een spoorlijn. Het biedt nieuw perspectief. Inwoners kunnen straks makkelijker naar school of naar een ziekenhuis en kunnen makkelijker op hun werk komen. Het gebied wordt ook aantrekkelijker voor bedrijven om zich te vestigen. En er liggen grote kansen voor woningbouw.”
Twee miljard beschikbaar
Voor de Nedersaksenlijn is ruim 2 miljard euro beschikbaar. Het is de bedoeling de voorkeursbeslissing in 2028 te nemen. De Nedersaksenlijn is de spoorlijn tussen Groningen en Twente. Tussen Veendam en Stadskanaal ligt nu een museumspoorlijn. Tussen Stadskanaal en Emmen ligt nog geen spoor. Het traject tussen Veendam en Emmen is ongeveer 45 kilometer lang.