Nieuws

Noorden gebelgd over promofilm Willem-Alexander en Maxima

De noordelijke toerismebranche is zeer ontstemd over het ontbreken van de noordelijke provincies in de promotiefilm voor het huwelijk tussen kroonprins Willem-Alexander en Maxima.


Leestijd: 1 minuut

In het kader van het koninklijke huwelijk op 2 februari heeft de landelijke organisatie Toerisme en Recreatie Nederland (TRN) een elf minuten durende film gemaakt over ons land. De Maxima-film wordt naar vijftienhonderd nieuwszenders over de hele wereld gestuurd.,,We begrijpen dat een Argentijn niet zit te wachten op beelden van het Groninger Museum of de Friese elfsteden, maar in landen binnen Europa is het noorden van Nederland wel degelijk een trekpleister”, aldus woordvoerder M. Sprenkler van Noord Nederlands Bureau voor Toerisme (NNBT). ,,De Martinitoren, de Friese watersport en de Drentse hunebedden zijn de internationale aandacht meer dan waard.”Het TRN kan zich voorstellen dat de noordelijke provincies graag wat specifieker genoemd waren. ,,Maar de wereld is zo groot dat het al moeite kost een Chinees of Amerikaan uit te leggen wat Nederland is”, weet woordvoerder R. van den Anker. ,,Dat publiek moet je niet lastig gaan vallen met details, maar met algemene beelden. De film promoot Nederland, niet Groningen en Friesland.”Volgens Van den Anker staat elke dijk in het filmpje ook voor elke Friese dijk, en elke boer in het filmpje ook voor elke Groningse boer. ,,De film denkt in globale symboliek”, aldus de TRN-man. ,,Als een Amerikaan na het zien van die beelden op de site www.holland.com terecht komt, kan hij als ie dat wil vanzelf doorklikken naar de noordelijke provincies.”