nieuws

19 mei 2002, 00:12

Nieuwe, hippe en flitsende campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’

De bekende campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’ krijgt een heel bijzonder vervolg. In vergelijking tot de vroegere campagne, waaraan oud-Commissaris Vonhoff met zijn donkere stem meewerkte, gaat het nu om een zeer hippe en flitsende variant. Daaraan wordt onder meer meegewerkt door de lead-zanger van Groningens beroemdste pop-band van dit moment, Is Ook Schitterend. De opmerkelijke campagne, met ook een parodie op de televisiequiz 'De Zwakste Schakel' werd zojuist gepresenteerd.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De nieuwe promotiecampagne ‘Er gaat niets boven Groningen’ zal niet op televisie te zien zijn, maar richt zich vooral op de radio-omroepen. Volgens de Groningse gedeputeerde voor economische zaken Joop Boertjens (VVD) is het zeer nuttig om de oude campagne weer op te pakken, net nu Groningen de start van de Giro achter de rug heeft.
‘Groningen geniet mede dankzij de ‘Giro’ al grote bekendheid, daar willen we met de nieuwe campagne op voortborduren’, aldus de gedeputeerde. De provincie Groningen heeft 113.000 euro voor de vervolgcampagne uitgetrokken.
De nieuwe opvallende campagne werd ontwikkeld door het Groningse communicatiebureau ‘Open’. Volgens Perry ten Hoor van dit bureau speelt de bekende televisiequiz ‘De Zwakste Schakel’ van Chazia Mourali een belangrijke rol in de nieuwe Groningse campagne. Daarbij worden, op dezelfde bitscherige toon als ‘kenau’ Mourali dat kan, vragen over Groningen gesteld. Tegelijkertijd is de campagne ook een parodie op die quiz.
‘We hopen er de boodschap mee uit te dragen dat Groningen interessant is en allure heeft, voorzover mensen dat nog niet wisten’, aldus Perry ten Hoor.
De ‘nieuwe Vonhoff’, althans de man met het nieuwe karakteristieke stemgeluid achter de spotjes, is Joost Marsman van Is Ook Schitterend Hij zingt op swingende, een beetje rauwe wijze, de tekst: ‘Er gaat niets boven Groningen’ in. Het spotje, waarop dus eindeloos gevarieerd kan worden, is de komende weken te beluisteren op Radio 2, Radio 3, Radio 538 en Sky Radio.
Doelgroep van de nieuwe reclame campagne vormen decisionmakers en hun sociale omgeving, maar ook de groep van aankomende studenten van rond de twintig die nog moeten beslissen over de vraag welke studiestad ze zullen kiezen.