Nieuws

Nieuw Gronings kledingmerk FILT combineert modieus met duurzaam

Twee jonge ondernemers uit Groningen en Eindhoven lanceerden woensdag met hun bedrijf FILT een nieuw kledingmerk, waarmee ze een groot deel van de duurzame kledingmarkt in Europa willen veroveren. De lancering was opvallend, omdat in de binnenstad van Groningen een groot aantal bomen een shirt van het merk kreeg aangemeten. Onder het motto Free From Dirt beginnen Klaas Jan Lukkien (23) en Erwin Slaats (22) met de handel in T-shirts van duurzaam katoen, geproduceerd in Indonesië door goed betaalde ateliers. De T-shirts, alle met een creatieve opdruk over het milieu, zijn bijzonder omdat ze in kleine oplagen van hoogstens 50 stuks worden uitgegeven.


Leestijd: 1 minuut

‘Wij zijn in de eerste plaats ondernemers, maar wel idealistische ondernemers. Wij geloven dat duurzaamheid de toekomst heeft. Daarom verkopen we alleen producten die zowel maatschappelijk als biologisch schoon zijn, free from dirt’, zegt Klaas Jan Lukkien. Samen met zijn oud-klasgenoot Slaats stuitte hij vorig jaar in Indonesië op het bedrijf dat de T-shirts produceert. Het betaalt zijn werknemers goed en het werkt uitsluitend met ‘groene’ katoen uit verschillende derde wereldlanden. ‘Wij onderscheiden ons van vergelijkbare producenten omdat wij balanceren op het midden tussen duurzaam en modebewust. Onze doelgroep is pakweg de 15 á 30-jarigen die wel affiniteit hebben met duurzaamheid, maar daar niet heel fanatiek in zijn. Het moeten gewoon kwalitatief hoogwaardige en mooie T-shirts zijn’, aldus Lukkien.

De naam FILT is afkomstig van het woord filter. Daarnaast is het een uitdagende tegenhanger van filthy, vies, het tegendeel dus van wat Lukkien en Slaats willen zijn. De twee, zelf nog studerend in Groningen en Eindhoven, gebruiken hun eigen stad en hun webwinkel, filtwear.com, als uitvalsbasis voor een landelijke keten. Waar nu nog alleen T-shirts worden verkocht, wil FILT het de komende jaren uitbreiden tot een complete kledinglijn waarmee ze een groot deel van de Europese markt hopen te veroveren.

Het bedrijf kon zo snel uit de startblokken schieten dankzij een deelname van Square One Investments, een Gronings investeringsfonds dat zich richt op jonge creatieve ondernemers.

Vandaag (vrijdag) presenteren de ondernemers zich letterlijk aan de wereld door in de binnensteden van Groningen en Eindhoven een tasseninruil-actie te houden. Het winkelend publiek mag zijn plastic draagtas inruilen voor een milieuvriendelijke van FILT en bovendien meedoen aan de actie waarbij deelnemers minimaal korting kunnen verdienen, maar soms zelfs een origineel FILT T-shirt kunnen winnen. In Groningen is dat op de hoek bij Bakker Bart. De actie begint om 13.00 uur.