Nieuws

Mogelijk Weg op Palen; tunnel zuidelijke ringweg van de baan

Groningen krijgt mogelijk een weg op palen. Het gaat om een oplossing voor de zuidelijke ringweg, van Julianaplein naar het Europaplein. Deze drukste weg van Groningen, langs het Sterrebos en langs wijken als de Oosterpoort, dreigt dicht te slibben door het drukke verkeer. Gemeente Groningen, provincie Groningen en Rijkswaterstaat hebben dinsdagmiddag mogelijke oplossingen gepresenteerd om een einde aan de files te maken. De plannen werden gepresenteerd door wethouder Karin Dekker (GroenLinks) en gedeputeerde Henk Bleker (CDA). Een eerder geopperde tunnel onder de zuidelijke ringweg lijkt volgens gedeputeerde en wethouder geen realistische oplossing omdat deze veel te duur zou worden.


Leestijd: 1 minuut

Volgens de wethouder en de gedeputeerde zijn zes mogelijke varianten als oplossing voor de problemen van de zuidelijke ringweg zeer intensief bestudeerd. Uiteindelijk lijken twee daarvan het meest haalbaar voor het door het Rijk beschikbaar gestelde bedrag van circa zeshonderd miljoen euro. Een variant betreft de weg op palen. Daarbij komt een deel van de zuidelijke ringweg op kolommen te staan. Onder de hoofdrijbanen op de palen komen dan rijbanen voor bestemmingsverkeer.

Parallelstrtctuur

Een tweede mogelijkheid betreft een ‘parallelstructuur’, oftewel twee parallelwegen langs de zuidelijke ringweg. Daarbij liggen de hoofdrijbanen op een verhoogd talud en de parallelrijbanen op het niveau van het stadsverkeer. Daarbij krijgt het Julianaplein ongelijkvloers kruisende wegen en wordt een stuk hoger. Voor het Vrijheidsplein geldt hetzelfde. Deze oplossing biedt ook de mogelijkheid bij het Europapaplein alle verkeersbewegingen ongelijkvloers te maken.

Inspraak

Wethouder Dekker en gedeputeerde Bleker lieten weten nog geen definitieve keuze te hebben gemaakt. De Groningse bevolking, ondernemers en omwonenden krijgen de komende maanden nog de gelegenheid tot inspraak en kunnen zelfs nog andere varianten voorstellen. Uitgangspunt is wel dat er rond de zeshonderd miljoen euro beschikbaar is van het Rijk; de Tunnelvariant vergt in de berekeningen een investering van 1,2 miljard en is daarom zowel volgens provincie als gemeente Groningen (helaas) niet haalbaar.