‘’De raadsplegingsmarkt met de zes zeer grote en indrukwekkende maquettes over de aanpak van de Zuidelijke Ringweg is met een week verlengd. Nog tot en met 29 mei kan iedereen in de Mediacentrale kijken wat er op de stad af komt en dat is niet mis: een twaalfbaans autoweg dwars door de stad op de plaats van de huidige Zuidelijke Ringweg die nu vier tot zes banen breed is. Alleen de variant Zuidtunnel is daar een uitzondering op, want die gaat ten zuiden van de stad langs.
Het tracé van de Zuidtunnel loopt voor een groot deel over het grondgebied van de gemeente Haren. Deze week werd nog een keer duidelijk gemaakt door het gemeentebestuur van Haren dat ze niets in die variant zien. Dat is op zich geen nieuws want bij de bekendmaking van deze variant in maart liet de gemeentebestuurders van Haren dat ook al weten.
Wat ik wel tegen vind vallen is dat Haren nog steeds net doet alsof de Zuidtunnel eigenlijk hetzelfde is als de bekende Zuidtangent-variant, waar o.a. Haren vanaf de eerste helft van de jaren negentig zich fel heeft tegen verzet. Terecht, want de Zuidtangent zou het open tussengebeid tussen Groningen en Haren doorsnijden. Ook was het nauwelijks een oplossing voor de verkeersproblemen van de zuidelijke ringweg, want maar 15 tot 20% van dat verkeer zou er gebruik van maken.
De beoogde Zuidtunnel verschilt echter op wezenlijke punten van de Zuidtangent. In de eerste plaats omdat die zeker 20 meter onder de grond loopt en niet halfverdiept op maaiveldniveau. In de tweede plaats omdat die naar het noorden afbuigt en aantakt op de Europaweg en niet doorgaat naar oosten, waar de Zuidtangent bij het knooppunt Euvelgunne aan zou sluiten op de A7. Daarmee is de Zuidtunnel een reeële zuid-noord verbinding terwijl de Zuidtangent alleen maar een west-oost verbinging is.
Het verkeersoplossend vermogen van de Zuidtunnel is daarmee aanzienlijk groter dan dat van de Zuidtangent. Ook het Comité Regio Groningen-Haren gaat daar veel te gemakkelijk aan voorbij.
Voor de stad Groningen is de Zuidtunnel vooral interessant omdat het de mogelijkheid lijkt te bieden voor een minder ingrijpende aanpak van het Julianaplein. In alle vijf andere varianten dreigt dat een mega-verkeersknooppunt te worden dat de vergelijking met het Kleinpolderplein in Rotteream en het Prins Clausplein (zie foto) bij Den Haag kan doorstaan.