nieuws

06 dec 2007, 09:09

Martiniziekenhuis Groningen biedt alle patiënten een ‘multi-mediabed’

Het nieuwe Martini Ziekenhuis in Groningen krijgt een multimediadienst aan het bed van alle patiënten. Hiermee kan de patiënt onder meer telefoneren, e-mailen, internetten, tv-kijken en informatie over het ziekenhuis, de afdeling en behandelingen raadplegen. Deze unieke multimediale dienstverlening is ontwikkeld in samenwerking met KPN.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Met deze dienst komt het ziekenhuis tegemoet aan de vraag van veel patiënten om tijdens hun ziekenhuisopname gebruik te kunnen maken van internet en e-mail. Momenteel kunnen patiënten in het Martini daarvoor terecht in de Clinic Lounge. In het nieuwe ziekenhuis kunnen ze vanuit hun bed contact houden met de buitenwereld. Dat past in het Healing Environment-concept waarop de nieuwbouw van het Martini is gebaseerd. Dit concept gaat er vanuit dat patiënten sneller herstellen in een omgeving waar ze zich prettig en op hun gemak voelen. Het multimediascherm haalt de buitenwereld binnen waardoor patiënten zich minder geïsoleerd voelen van hun dagelijkse omgeving.

Bron van kennis en vermaak


Internetten vanuit bed is geen nieuw fenomeen, sommige ziekenhuizen bieden hun patiënten al de service om met hun eigen laptop in te loggen op de internetvoorzieningen van het ziekenhuis. De multimediadienst in het Martini Ziekenhuis gaat echter vele stappen verder. Het is een systeem waarin alle denkbare vormen van digitale informatie en ontspanning geïntegreerd kunnen worden aangeboden. Daarmee is het niet alleen een bron van kennis en vermaak, het biedt tevens tal van voorlichtings- en communicatiemogelijkheden.

Gebruiksgemak


Het multimediascherm kenmerkt zich door een hoge mate van gebruiksgemak, juist ook voor oudere mensen. Alle functies worden in grote letters weergegeven en geactiveerd door het scherm simpelweg aan te raken. Via het beginscherm kan de patiënt kiezen voor ‘contact’ (telefoon, internet), ‘ontspanning’ (tv, radio, spelletjes) of ‘informatie’ (mijn ziekenhuis, mijn afdeling en mijn patiënteninformatie). Als het systeem op termijn volledig is ingericht, kan de patiënt zelf een speelfilm of een luisterboek ‘bestellen’, een keuze maken uit een van de vele spelletjes, met de dokter aan bed de röntgenfoto’s bekijken of een voorlichtingsfilm bekijken van de operatie of behandeling die hij zal ondergaan.

Pasje


De patiënt kan zelf kiezen welke functies hij wil gebruiken. Luisteren naar de radio en het raadplegen van de ziekenhuisinformatie is gratis. Voor het gebruik van de telefoon, internet, TV en overige ontspanningsmogelijkheden wordt – net zoals nu ook het geval is – een vergoeding per dag gevraagd. Dat gaat via een pasje dat patiënten op de dag van hun opname bij de balie van KPN in het ziekenhuis kunnen aanvragen.