nieuws

02 mrt 2002, 00:12

Magneetbaan naar Groningen: Tweede Kamer positief

De kans dat er een magneetbaan naar Groningen komt neemt nu fors toe. Met uitzondering van GroenLinks zijn alle partijen in de Tweede Kamer voorstander van het miljardenproject dat duizenden nieuwe banen zou moeten opleveren.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De Tweede Kamer is in meerderheid positief over het aanleggen van een magneetzweefbaan op het traject van de Zuiderzeespoorlijn. Dit bleek woensdag tijdens een debat met minister Netelenbos van Verkeer. Een kamermeerderheid van PvdA, CDA en VVD sprak zijn voorkeur uit voor de snelle magneetbaan-variant van de Zuiderzeelijn. GroenLinks is als enige partij ronduit tegen de magneetzweefbaan. Volgens Kamerlid Van der Steenhoven is de trein te duur, en schadelijk voor het milieu. Hij ziet meer in het laten rijden van een snelle intercitytrein op al bestaand spoor.
De Kamer omarmt het uitschrijven van een prijsvraag aan het bedrijfsleven. Deze prijsvraag is volgens Netelenbos een goede methode om de beste variant van de Zuiderzeespoorlijn te kiezen. De winnaar mag het project dan uitvoeren.
De magneetzweefbaan is de duurste uitvoering van het tracé, daarom moet het Noorden gaan meebetalen aan de aanleg. De Rijksoverheid trekt 2,7 miljard euro uit voor de aanleg, van de Noordelijke provincies zou zo'n 1 miljard euro los moeten komen. Netelenbos verwacht dat het bedrijfsleven ook bij gaat dragen aan de kosten. Mocht de financiering voor de magneetzweefbaan niet rondkomen, dan wordt een alternatief gezocht.
Voor 1 juli moeten de provincies laten weten hoeveel ze kunnen bijdragen aan de zweeftrein. Mochten Netelenbos en de provincies Groningen en Drenthe hier overeenstemming over bereiken dan wordt de prijsvraag voor de magneetbaan uitgeschreven. Pas in 2010 begint de daadwerkelijke aanleg van de Zuiderzeespoorlijn.