Nieuws

Lunchcolumn: Meerdere smaken...

IJssalon Toscana is een geweldige aanwinst voor de Folkingestraat. Alleen nu even niet. Tijdens de koude wintermaanden blijven de deuren gesloten. Geen ijsverkoop betekent ook: geen inkomsten. En natuurlijk loopt de huur gewoon door. Vroeger ging het zo. De ijsmaker ging ’s winters met zijn gezin naar nonna en nonno in Italië. In de tussentijd deed de ijssalon dienst als kledingzaak of iets dergelijks. Tegenwoordig zijn de meeste ijsmakers zó goed geïntegreerd dat ze – ijs en weder dienende – gewoon in Olanda blijven. Maar hoe de winkel draaiende te houden?


Leestijd: 1 minuut

Kleding verkopen in een ijssalon is een beetje branchevreemd. Oplossing is functiemenging. Zo laat een espressobar zich bijvoorbeeld prima combineren met ijsverkoop. Vraag is natuurlijk hoe ver je met functiemenging moet gaan. Vaststaat dat het mogelijkheden biedt voor detaillisten om meer rendement te halen uit hun – kostbare – winkelmeters.

Gezien in het buitenland: kapperszaak met lunchsalon (Parijs), kledingwinkel die na zessen in café verandert (Barcelona), exclusieve wijnhandel waar je ’s avonds kunt dineren, met wijn tegen winkelprijzen (Sao Paulo) en café waarin een advocatenkantoor praktijk houdt (Californië).

En vergeet ook V&D niet. Warenhuis én restaurant. La Place staat inmiddels nummer 2 op de ranglijst van Nederlandse restaurantketens. Verder hebben we in Groningen al enige tijd modewinkels met een kleermaker in huis en een broodjeszaak annex galerie. Het zijn prikkelende voorbeelden van functiemenging. Wellicht vallen ze bij meer Groningse binnenstadondernemers in de smaak.

Reageren?
hoving@voshoving.nl