Kleding verkopen in een ijssalon is een beetje branchevreemd. Oplossing is functiemenging. Zo laat een espressobar zich bijvoorbeeld prima combineren met ijsverkoop. Vraag is natuurlijk hoe ver je met functiemenging moet gaan. Vaststaat dat het mogelijkheden biedt voor detaillisten om meer rendement te halen uit hun – kostbare – winkelmeters.
Gezien in het buitenland: kapperszaak met lunchsalon (Parijs), kledingwinkel die na zessen in café verandert (Barcelona), exclusieve wijnhandel waar je ’s avonds kunt dineren, met wijn tegen winkelprijzen (Sao Paulo) en café waarin een advocatenkantoor praktijk houdt (Californië).
En vergeet ook V&D niet. Warenhuis én restaurant. La Place staat inmiddels nummer 2 op de ranglijst van Nederlandse restaurantketens. Verder hebben we in Groningen al enige tijd modewinkels met een kleermaker in huis en een broodjeszaak annex galerie. Het zijn prikkelende voorbeelden van functiemenging. Wellicht vallen ze bij meer Groningse binnenstadondernemers in de smaak.
Reageren?
hoving@voshoving.nl