Nieuws

Lange rijen auto’s voor eco-benzine bij start nieuwe pomp in Groningen

Groningse automobilisten kunnen eindelijk de ecologische benzine E85 tanken in Groningen. Afgelopen vrijdag werd in de Bornholmstraat de eerste brandstofpomp geopend voor deze brandstof. Volgens het PvdA gemeenteraadslid Jan Spakman stonden er – althans bij de opening – lange rijen Fords, Volvo’s en Saabs te wachten voor de nieuwe benzine. Hij doet verslag van de opening in het PvdA-weblog in de Digitale Stad Groningen. Hij heeft hoge verwachtingen van het gebruik van deze benzine in Groningen, maar betreurt het dat de duurzame automobilist financieel wel wat moet bloeden vanwege een hoger BTW tarief. Spakman schrijft:


Leestijd: 2 minuten

Afgelopen vrijdag opende wethouder Jannie Visscher de eerste brandstofpomp voor E85 in Groningen. Ik was daar namens de PvdA-fractie bij. Het was dus niet voor niets dat de PvdA twee jaar geleden per motie opriep om werk te maken van schone, duurzame brandstoffen zoals E85. Want door ondermeer een positieve inspanning van de gemeente is het nu zover gekomen.

Voor de leek: E85 bestaat voor 85% uit duurzaam geproduceerde ethanol en voor 15% uit benzine. Steeds meer auto’s kunnen hier op rijden. En overigens ook op willekeurig elk ander mengsel van ethanol en benzine. Flexifuel heet dat. De ethanol die in Groningen wordt verkocht, wordt op regionaal niveau in Duitsland gemaakt uit louter agrarische resten.

Uit een analyse blijkt dat deze Duitse E85 ongeveer 70% minder CO2 uitstoot dan benzine, en dat is een zeer goede score. Hier dus geen discussie over voedsel of brandstof, over aantasting van oerbossen of over kunstmestgebruik bij de teelt. Nee, de E85 die in Groningen wordt verkocht, scoort minstens zo goed als de zogenaamde tweede generatie brandstof waarop iedereen al jaren zit te wachten.


Maar Groningen gaat voor duurzaamheid. En dat is meer dan een slogan. Er stond vrijdag dan ook een lange rij met Fords, Volvo’s en Saabs klaar om te worden volgegooid met de E85. En als een volleerde pompbediende leste Jannie Visscher de dorst van deze eco-autos’. En dat met forse tegenwind, zowel letterlijk als figuurlijk (het was snert-weer!). Want anders dan in de ons omringende landen kent Nederland geen accijnsdifferentiatie voor duurzame brandstoffen.

Daardoor wordt de ‘groene’ automobilist niet alleen gestraft met de volle mep aan accijns maar ook nog eens met veel meer btw dan de benzine- of dieselrijder. Het is dan ook geweldig dat ondernemer Klaas Boerema aan de Bornholmstraat tóch zijn nek uitsteekt en de E85 in Groningen verkoopt. Wat mij betreft is hij nu al kandidaat voor de duurzaamste ondernemer van 2010.

Jan Spakman