Nieuws

Jort Kelder: ‘Groningen heeft zichtbare succesnummers nodig’

De economische marketing van de stad Groningen moet op de schop. “Helpt het als je steeds roept dat er niets boven Groningen gaat?”, vraagt tv-presentator en ondernemer Jort Kelder zich af in een interview met het Groningse zakenblad Consigne. “Volgens mij hebben jullie gewoon zichtbare succesnummers nodig, en die moet je dan natuurlijk niet angstvallig geheimhouden. Van Eindhoven en Amsterdam kan ik talloze knallers noemen, maar van de tweede internetstad van Nederland is dat kennelijk lastig.”


Leestijd: 2 minuten

Jort Kelder: ‘Groningen heeft zichtbare succesnummers nodig’
Jort Kelder: ‘Groningen heeft zichtbare succesnummers nodig’

Jort Kelder liet zich voor Consigne interviewen, nadat hij een minicongres over de digitalisering van de arbeidsmarkt had geleid. Dat congres werd georganiseerd door de Commercieele Club Groningen. Die netwerkvereniging geeft samen met de Jongeren Commercieele Club Groningen het lijfblad Consigne uit. 

Toen werd er nog gekreund in de strokarton en de Eemshaven
In het interview laat Jort Kelder weten dat Groningen er nu economisch beter voorstaat, dan toen hij jaren geleden met toenmalig CdK Henk Vonhoff door de provincie reed. Hij liet echter ook weten dat hij er nog niet van op de hoogte was, dat Groningen de tweede internetstad van Nederland is. “Wist jij dat de ‘Drechtsteden’ de vierde economische hub in Nederland zijn? Ook rond Nijmegen zijn ze superslim bezig. Je kunt niet alles weten. Bovendien zijn de Noorderlingen de eersten om hun eigen voortreffelijkheid weg te wuiven. Eindhoven heeft z’n eigen marketing als ‘slimste stad’ goed gedaan, want ook al is het onwaar, iedereen dènkt het. In de tijd dat ik met Vonhoff door de provincie zoefde, werd er nog gekreund in de strokarton en de Eemshaven en lag het vliegveldje er al even stilletjes bij als nu.”

Stupide minderwaardigheidscomplex
Volgens Kelder associeert het Westen Groningen nog altijd teveel met de dichtgedraaide gaskraan en een studentenstad met een goeie reputatie, die je na je studie weer verlaat. “Da’s oneerlijk, maar jullie moeten het echt zelf veranderen en stoppen met dat stupide minderwaardigheidscomplex jegens ‘het Westen’. Een beetje bluf en branie mag van mij wel, iedere topverkoper beheerst dat spel. Als nuchterheid betekent bescheiden en boers, dan helpt je dat niet.” 

Het hele interview met Jort Kelder is te lezen op de website van Consigne. Hij gaat in het artikel ook in op de coronacrisis, ophef over zijn persoon, de relatie met premier Rutte en z’n eigen ambities. 

Verder in Consigne
In de 64-pagina's dikke Consigne staan verder interviews met Willem de Kok (MartiniPlaza), Henk Pijlman (voorheen Hanzehogeschool), Theodoor Vis (Century), Wim van de Pol (Noorderpoort), Niek Wiltjer (ING), Natasja Huizenga (Palazzo), Rob Wiersema (Taxi Tammo), Toine van Bijsterveldt (De Verbinding), Ate Bijlsma (Trip Advocaten) en vele anderen. Ook is er een voorwoord van oud-wethouder Joost van Keulen, thans voorzitter van de Commercieele Club Groningen (CCG). Het blad is verspreid in een oplage van 1.500 onder Groningse ondernemers. Het zakenblad Consigne is ook online te lezen.